Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Prvá firma, ktorá dáva EÚ na súd

elektroautá - žaloba

Bolo to všetko zrejme len otázkou času. Nemecká firma Lühmann Group dáva EÚ na súd proti zákazu spaľovacích motorov. Vidí za tým len ideológiu.

V poslednej dobe skoro neubehne deň, aby sme nekritizovali nápad EÚ a niektorých ďalších inštitúcií zakázať k určitému dátumu predaj iných ako elektrických áut. Nie je obvykle definovaný priamo takto, pokiaľ ale na jednej strane poviete, že nové vozidlá predávané od určitej chvíle musia mať nulové emisie CO2 a súčasne dodáte, že len a iba elektrina vzniká mávnutím kúzelného prútika bez akýchkoľvek vstupov, výsledkom je vyššie spomenuté.

Nevidíme jediný racionálny dôvod, prečo by toto malo byť správnou cestou, prečo by vo výsledku malo znamenať čokoľvek iné ako nastúpenie trajektórie s koncovou stanicou „Skaza”. Je absurdné vyberať konkrétnu technológiu riešenia čohokoľvek politickou silou a úplne uzatvárať cestu k akýmkoľvek alternatívam, ktoré by sa mohli ukázať efektívnejšími. Ľudia to napospol chápu a protestujú. A za normálnych okolností by to mali byť ešte viac automobilové firmy, ktoré urobia to isté. Lenže robia to len zriedka.

Štandardom sa stalo nielen ticho súhlasiť, ale veselo hýkať nad tým, čo skvelého EÚ vymyslela a jej stanovené ciele plniť aspoň na 110 %. Najlepšie za súčasného podpisovania žiadosti o dotáciu v rámci „operačného programu Zelená zelené, projekt premaľovania výrobných hál nazeleno“. Je to síce k ničomu, ale peniaze tečú, tak prečo si robiť starosti s čímkoľvek iným?

Kedy presne automobilové firmy došli k záveru, že skvelú budúcnosť im zaistí objímanie sa s politikmi v priebehu totálnej ignorácie technickej i ekonomickej reality a prianí vlastných zákazníkov, nemáme tušenie, ale robia to, dnes už veľmi divne a nepokryte. Výnimky sa nájdu, z veľkých automobiliek pravidelne prichádzajú so svojimi pochybovačnými poznámkami najmä BMW a Toyota, ani tieto firmy ale obvykle nejdú otvorene proti EÚ. A v Nemecku vôbec nie je zvykom nedržať krok. O to viac môže prekvapiť najnovšie dianie.

Nemecký Welt informuje, že sa prvá významná nemecká automobilová firma otvorene postavila proti zámerom EÚ a chce jej kroky zvrátiť súdnou cestou. Ide o Lühmann Group, ktorá si neželá, aby bolo akoukoľvek cestou uzákonené, že všetky novo registrované autá od roku 2035 musia byť tzv. bezemisné. „Znie pekne povoliť len autá bez emisií,“ povedal k veci Lorenz Kiene, šéf Lühmann Group, lenže to je tak všetko. Podľa neho sú tieto plány „riadené ideológiou, nie faktami“ a draho povedú len k inému než vytúženému výsledku.

Lühmann Group v podstate nehovorí nič prevratné, prekvapivé je „len“ to, že známe argumenty prekladá zo svojej pozície. Firma konštatuje, že plánovaný zákaz spaľovacích motorov je nezmyselný hlavne tým, že EÚ považuje za bezemisné iba tie vozidlá, ktoré nevypúšťajú žiadne výfukové plyny. „Nemá zmysel merať iba emisie vo výfuku,“ hovorí ďalej Kiene. Namiesto toho by sa mali monitorovať emisie CO2 „počas celého životného cyklu vozidla“.

Presne to ale EÚ robiť nechce, pretože sa naďalej tvári, že autá spotrebúvajúce ľubovoľné množstvo ľubovoľnej elektriny majú nulové emisie, zatiaľ čo autá spotrebúvajúce ľubovoľné množstvo ľubovoľného paliva, čisté nie sú. Možno si teraz hovoríte, že Brusel dal na jar pod tlakom Nemecka zelenú použitie tzv. syntetických palív, podľa agentúry Reuters už ale teraz spriada plány, ako tomu fakticky zamedziť. Podľa EÚ by výrobcovia nových spaľovacích áut predávaných v EÚ po roku 2035 museli zabezpečiť, že budú spaľovať syntetické palivá nepriamo generujúce úplne nulové emisie CO2.

Niečo také ale reálne nejde. „Stopercentné zníženie emisií je prakticky nemožné,“ uviedol vo piatok vo vyhlásení k veci výkonný riaditeľ priemyselnej skupiny eFuel Alliance Ralf Diemer. Súčasne ale správne dodal, že rovnako nemožné je vyrobiť s úplne nulovými emisiami CO2 elektrinu a EÚ sa dokonca tvári, že sa to deje už dnes. Nič také ale nejde, ani v prehľade Electricity Maps nenájdete jedinú krajinu sveta, kde by výroba elektriny prebiehala s nulovými emisiami – nedeje sa to ani v Nórsku, nikde. Jednoducho to nejde, pri syntetických palivách to zrazu ísť má?

Prístup Únie teda len potvrdzuje, ako si na spaľovacie motory „zasadla” a využíva aj tie najabsurdnejšie cesty, aby ich zlikvidovala. Opísaný zámer je totiž oveľa prísnejší ako pravidlá pre nízkouhlíkové energetické zdroje platiace v iných oblastiach, pre ktoré EÚ definuje podobné pravidlá. Krajiny môžu napríklad používať určité palivá na splnenie obdobným cieľov, ak dosiahnu 70% úsporu emisií. A tu má ísť o 100% a nejde cez to vlak?

Aj preto Lühmann Group chce, aby nič také nemohlo platiť ako rýdzo ideologické, technicky a ekonomicky neopodstatnené rozhodnutie v žiadnej podobe. Novú doktrínu žaluje zatiaľ na nemeckých súdoch, ktoré môžu znemožniť jej implementáciu v Nemecku a tým ju fakticky zlomiť väz v celej Európe. Počkajme si na ďalší vývoj, už snaha ďalej netolerovať podobné nezmyselné snahy v akejkoľvek podobe si ale u firmy pôsobiacej v automobilovom sektore zaslúži rešpekt.

Skupina Lühmann kritizuje plánovaný zákaz spaľovacích motorov najmä preto, že EÚ považuje za bezemisné iba tie automobily, ktoré nevypúšťajú žiadne výfukové plyny. Podľa šéfa spoločnosti Kieneho však „nemá zmysel merať emisie iba na výfukovom potrubí“. Namiesto toho by sa mali emisie CO2 „zaznamenávať počas celého životného cyklu vozidla“.

Nakoľko sama firma verí, že jej žaloba môže byť úspešná, samozrejme nie je jasné. Skôr ide ale v prvom rade o tlak na uznanie syntetických palív ako bezemisných, čo by umožnilo predávať autá so spaľovacími motormi aj po roku 2035. Spaľovacie motory poháňané syntetickými e- palivami nie sú vo svojej podstate úplne bezemisné. Keďže však CO2 vypúšťaný pri výrobe týchto palív pochádza z priemyselných závodov alebo napríklad zo vzduchu, sú v bilancii považované za klimaticky neutrálne, ak bola elektrina použitá na výrobu z obnoviteľných zdrojov. EÚ uvažuje o ich povolení, ak by boli e-palivá vyrobené iba reakciou zeleného vodíka a oxidu uhličitého.

Problémom e-palív je ale ich cena. V podpore e-palív sa veľmi angažuje nemecký minister dopravy Volker Wissing. Ten v rámci nedávneho autosalónu v Mníchove vyzval štáty k investíciám do nových tovární na výrobu ekologických syntetických e-palív, zdieľanie know-how a obhajovanie tzv. „technologickej neutrality“ pri vývoji áut. Vyhlásenie ale podpísali len Česká republika, Japonsko a Maroko.

Redakcia ÚAMK

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

AdAd
Möbelix