Nové „spaľováky“ to majú v Európskej únii od roku 2035 zrejme zrátané. Európsky parlament informoval, že schválil dohodu, ktorá sa týka znižovania emisií do roku 2030 a 2035. Táto dohoda znamená prakticky zákaz predaja spaľovacích či hybridných automobilov, keďže zámerom dohody je v roku 2035 dosiahnuť 100 % zníženie.
Dôvodom tohto kroku je naplnenie klimatických cieľov EÚ pre rok 2050. Súčasťou dohody sú aj ďalšie opatrenia, ktoré VRAJ majú priniesť výhody občanom a stimulovať inovácie v oblasti technológií s nulovými emisiami.
Ďalšími opatreniami sú:
- Komisia do roku 2025 predloží metodiku hodnotenia a vykazovania údajov o emisiách CO2 počas celého životného cyklu osobných automobilov a dodávok predávaných na trhu EÚ. V prípade potreby ju podloží aj legislatívnymi návrhmi.
- Do decembra 2026 bude Komisia monitorovať rozdiely medzi emisnými limitmi a údajmi o skutočnej spotrebe paliva a energie, predloží správu o metodike úpravy špecifických emisií CO2 konkrétnych výrobcov a navrhne vhodné následné opatrenia.
- Výrobcom, ktorí v príslušnom kalendárnom roku vyrobia len malé množstvo vozidiel (1 000 až 10 000 nových osobných automobilov alebo 1 000 až 22 000 nových dodávok), možno udeliť výnimku až do konca roka 2035. Na tých, ktorí zaregistrujú menej ako 1 000 nových vozidiel ročne, sa pravidlá naďalej nevzťahujú.
- Aktuálne platný mechanizmus stimulov pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami (tzv. ZLEV) odmeňuje výrobcov, ktorí predajú viac vozidiel s emisiami nižšími než 50 g CO2/km (elektromobily a nie všetky plug-in hybridy), uplatňovaním menej prísnych cieľov znižovania emisií CO2. Tento mechanizmus sa však upraví tak, aby zodpovedal očakávaným trendom predaja. Na obdobie 2025 až 2029 je referenčná hodnota pre vozidlá ZLEV stanovená na úrovni 25 % pre predaj nových osobných automobilov a 17 % pre nové dodávky. Od roku 2030 však bude táto forma stimulov zrušená.
- Počnúc koncom roka 2025 bude EK každé dva roky uverejňovať správu, v ktorej bude hodnotiť pokrok smerom k bezemisnej cestnej mobilite.
( zdroj: Európsky parlament)
Uvidíme, ako zareaguje trh a či bude nakupovanie a používanie automobilov s nulovými emisiami pre spotrebiteľov – motoristov výhodnejšie, teda lacnejšie.
Váš Ústredný automotoklub Slovenská republika
JUDr. Eva Žitná
Redakcia ÚAMK