Semafor s tromi farbami zrejme stačiť nebude. Plánujú zaviesť semafory so štyrmi farbami.
O tom, či sú nám všetkým známe semafóry účinné a jednoduché už nepochybuje asi nikto z nás. Stretávame sa s nimi prakticky denne a na každej väčšej križovatke. Nový výskum publikovaný v žurnále Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, ale naznačuje, že pridanie štvrtej farby na semafor môže urýchliť premávku a zvýšiť bezpečnosť ako pre autá, tak i chodcov.
Svetelných signalizačné zariadenia sa tak ako iné technológie vyvíjali od jednoduchých semaforov až po sofistikované elektrické systémy, pričom v súčasnosti sa využívajú počítače na optimalizáciu časovania na dosiahnutie maximálnej účinnosti.
Zmieňovaný výskum však naznačuje, že pridanie štvrtej, bielej farby, na semafor by mohlo spôsobiť revolúciu v plynulosti a bezpečnosti premávky, najmä v súvislosti s nárastom počtu autonómnych vozidiel.
S príchodom autonómnych vozidiel sa totiž zavádza nová dynamika, kedy vozidlá môžu komunikovať medzi sebou a s centrálnym dopravným systémom, čím sa v podstate stávajú súčasťou infraštruktúry riadenia dopravy.
Výskumníci vo svojej štúdii preto navrhujú integrovať „bielu fázu“ do svetelnej signalizácie a využiť tak výpočtový výkon autonómnych vozidiel na zrýchlenie dopravy. Bielo svetlo by sa aktivovalo vtedy, keď by bol na križovatke „kritický počet“ autonómnych vozidiel, čo by „konvenčným“ ľudským vodičom signalizovalo, aby nasledovali autonómne vozidlá pred nimi a urýchlili tak premávku. Samozrejme, čím, viac autonómnych vozidiel by sa na križovatke nachádzalo, tým by bol prechod cez ňu plynulejší a rýchlejší.
Za zmienku stojí aj fakt, že vedci do úvahy berú aj pešiu dopravu, čo je faktor, ktorý sa v modeloch optimalizácie dopravy často prehliada. Napriek prítomnosti pešej dopravy štúdia zistila, že po pridaní bieleho svetla sa premávka vozidiel aj chodcov zlepšil o viac ako 25 %.
Redakcia ÚAMK