Treba uznať, že automobilka BMW sa vydala veľmi inovatívnou, ale zároveň aj zvláštnou cestou, čo sa týka dizajnu svojich karosérií. Platí to hlavne na posledné obdobie. Čo model, to prekvapenie a rozporuplné reakcie aj tých najzaritejších fanúšikov a obdivovateľov tejto značky. Už pomaly nepamätáme novinku BMW, ktorá by nevzbudila vášnivé debaty okolo jej dizajnu, aj relatívne decentnej novej rady 5. sa to podarilo.
Bývalý viceprezident značky hovorí, že automobilka podľa neho dnes žije už len zo svojej aury . Sami posúďte, ako veľmi pravdivý tento výrok je, no každopádne BMW z vyššie popísaného prístupu značne zľavilo, stále hrá svoj automobilový prím. Možno väčším problémom je, že ruka v ruke s touto zmenou začalo vsádzať na divoký a veľmi nezvyčajný dizajn, ktorý sa stal dnes už akýmsi symbolom odklonu od akéhosi konzervativizmu.
Keď si totiž nejaká značka vybuduje silnú zákaznícku základňu, ktorá chce jej autá bez väčšieho rozmyslu kupovať, logicky očakáva určitú úroveň konzistencie. Vývoj pochopiteľne nezastavíte, či už pod taktovkou čohokoľvek, takže aj konzervatívni zákazníci sú nakoniec ochotné prijať, že BMW M3 G80 a BMW M3 E30 majú spoločný tak znak na prednej kapote. Oveľa ľahšie by ale tento vývoj prijímala, keby firma zostávala konzistentná aj na poli toho, čo je na prvý pohľad zrejmé, teraz designu. A to nezostáva.
Iste tak dokáže osloviť novú klientelu, ale tým najcennejším je pre každú automobilku tá tradičná – nemusíte ju oslovovať marketingom, nemusíte sa veľmi báť o jej stratu, jednoducho jej dokonale niečo predávate a predávate s nulovými akvizičnými nákladmi. Toto ale funguje len do chvíle, keď ju vytočíte tak, že už s vami nechce nič mať. Z vlastnej skúsenosti potom vieme, že v prípade niektorých veľmi tradičných kupcov sa presne toto BMW „podarilo”. A design s tým mal veľa čo do činenia.
Z doterajšieho postupu značky v štýle „nič nie je sväté” by sa mohlo zdať, že automobilka sťažuje zákazníkov ignoruje, ale nie je to úplne pravda. Sám šéfdizajnér Adrian van Hooydonk, ktorý v BMW začínal pod vedením Chrisa Bangla, v rozhovore pre Top Gear uviedol, že neprehliada to, čo sa o novinkách značky hovorí. A naznačuje, že budúce bavoráky dostanú čistejší vzhľad a možno aj masky chladiča, z ktorých vás nebudú bolieť oči.
To ale neznamená, že by potápal to, čo robil doteraz: „Cítime, že našou prácou je pridávať nové dizajnové prvky, nemôžeme neustále opakovať to, čo už máme. Niekedy musíme doterajší prístup opustiť a robiť nové veci. Dôvodom je, že chceme mať úspech aj za 10 rokov,“ povedal van Hooydonk as tým, že jeho tím má celkom jasnú predstavu o tom, čo robí. A že to nie je tak, že by s kolegami len experimentovali a čakali, čo ľudia povedia na nezmysly, ktoré na autá nalepia. „Je to veľmi premyslený proces,” uvádza.
Pokiaľ ide o masku chladiča, šéf designu si nemyslí, že by značka urobila nejakú chybu. Vraj v minulosti použila prakticky všetko od zvislej a veľmi úzkej až po širokú a nízku, takže si môže v podstate robiť čokoľvek, čo uzná za vhodné. Napriek tomu môžeme od ďalších noviniek očakávať o trochu čistejší dizajn, ako hovorí: „Myslím, že v budúcnosti bude dôležité, že náš dizajn bude čistejší. Mriežku navrhneme podľa proporcií k celkovému vozidlu alebo podľa výrazu, ktorý jej chceme dať.”
Asi by sme si nerobili ilúzie, že sa BMW vráti k nadčasovej elegancii prelomu milénia, isté priznanie toho, že tvary bavorských noviniek sú príliš komplikované a automobilka na tomto poli pretiahla strunu, je z van Hooydonkových slov zrejmé. Ak to prinesie aspoň podstatné zmienenie či znova adekvátnejšie masky chladiča, ukáže len čas.
Redakcia ÚAMK