Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Ďalšie novinky z EÚ

Vodičské preukazy (1)

EÚ opäť vymyslela niečo, čím vodičov plánuje sťažiť a znepríjemniť život. Chystá zásadné zmeny vo vodičských preukazoch.
Možno to vnímať aj ako potvrdenie toho, že Brusel s elektromobilitou pre všetkých naozaj nepočíta. Pokiaľ návrh v jeho aktuálnej podobe bude prijatý, mladší vodiči za volant batériových áut vôbec nebudú môcť zasadnúť. Možno si spomeniete na veľkoúste vyhlásenia mnohých výrobcov, ktoré sa začali objavovať po príchode nového milénia. Automobilky sa vtedy nechali opiť vidinou pokročilých asistentov a systémov autonómneho riadenia natoľko, že začali sľubovať odstránenie fatálnych, pokiaľ nie rovno skoro akýchkoľvek nehôd. Po míňaní mnohých miliárd však zistili to, čo bolo jasné už od počiatku – teda že svet je príliš chaotickým miestom na to, aby si s ním sebapokročilejší algoritmus poradil lepšie ako človek. Z niekdajších záväzkov sa tak razom stali len vízie, ku ktorých naplneniu nedošlo. Pripomeňme, že napríklad Volvo si kedysi dalo za cieľ, že v jeho vozidlách v roku 2020 nezomrie jediný človek. Neklaplo to a rozhodne nie na naše prekvapenie – už v roku 2011 sme to označili za utopické.

Novo sa však dohasínajúce pochodne chopila Európska únia. Tá má svoju vlastnú Vision Zero, podľa ktorej by – tentoraz do roku 2050 – mal byť tiež zredukovaný počet smrteľných nehôd na nulu. Zasadiť sa o to okrem iného majú nové smernice súvisiace s vydávaním a platnosťou vodičských preukazov. To by mohol byť chvályhodný krok, keby na ňom rovnako ako obvykle nepracovali primárne ľudia, ktorí nemajú ani vzdelanie, ani skúsenosti potrebné na akékoľvek kompetentné kroky.
Za návrhom stojí komisia vedená zelenou francúzskou političkou Karimou Delli. Tá by veľmi rada do budúcna rozdelila hlavne vodičské oprávnenie skupiny B na ďalšie podskupiny. Do prvej by spadali začínajúci motoristi, ktorí by mohli zasadnúť iba za volant áut vážiacich menej ako 1 800 kg. Zároveň by ani na diaľnici nemohli ísť viac ako 90 km/h, čo by predovšetkým diaľnice urobilo rizikovejším miestom – nie je to rýchlosť, ale rozdiel v rýchlostiach, ktorá spôsobuje komplikácie.

Vodičské preukazy (1)

Nejde ale o jediné obmedzenie, začínajúci vodiči by totiž mali zakázané tiež sadať za volant medzi polnocou a šiestou rannou. Komisia pritom navrhuje, aby na prípadné hriechy boli naviazané veľmi tvrdé tresty. Zjavne si ale už neuvedomuje, že napríklad partia mladistvých sa môže v zime vracať z hôr a následne niekde na niekoľko hodín uviazne v kolóne. Čo potom majú títo ľudia robiť, keď na sprejazdnení vozovky dôjde až po polnoci? Prespať na mieste? Alebo auto dotlačiť do hotela? Na to už v návrhu pamätané nie je.

Rovnako tak komisia očividne tápe aj v prípade spomínaného hmotnostného limitu. Cez ten sa totiž dostáva aj rad relatívne malých áut, stačí im dať elektrický pohon. Na pripomenutie – 1,8 tony má aj taký VW ID.3, Škoda Enyaq už váži ľahko 2,1 tony, najmä energetická hustota bateriek je jednoducho stále tristná. Pritom EÚ presadzuje, aby sa od roku 2035 nepredávalo už nič iné ako batériové autá. Znamená to však, že s tými budú spojené výnimky? Potom však návrh nemá viesť k zvýšeniu bezpečnosti, ale iba k ešte väčším rozdielom v spoločnosti.

Vodičské preukazy (1)

Návrh necieli len na nováčikov, ale aj na seniorov. Počíta totiž s tým, že po šesťdesiatke bude váš vodičák platiť sedem rokov, po sedemdesiatke päť rokov a po osemdesiatke iba dva roky. Hneď ako jeho platnosť vyprší, musíte kvôli jej obnoveniu absolvovať preskúmanie. Ten však ide na vaše náklady. Komisia tak zjavne žije s pocitom, že dôchodcovia majú peňazí na rozhadzovanie, a preto ich chce patrične pumpnúť. Nejde totiž len o samotné oprávnenie, ale aj lekárske a psychologické preskúmanie. Ak neuspejete, idete od volantu, pokiaľ na neustále preskúmania nebudete mať, skončíte rovnako.

Pomaly tak nezostáva nič iné ako dúfať, že EÚ príde na smrtonosnosť svojich nápadov skôr, než jej nezmyselné návrhy stihnú zdevastovať starý kontinent natoľko, že konštruktívna náprava nebude reálne možná. Ako veľmi je to pravdepodobné, posúďte sami…

Redakcia ÚAMK

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *