Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Technická legislatíva v EÚ.

Technická legislatíva v EÚ

Európska únia chce do roku 2050 dosiahnuť nulovú úmrtnosť na cestách, čo je okrem iného súčasťou Nariadenia o všeobecnej bezpečnosti GSR. V súčasnosti je až za 95 %všetkých úmrtí na cestách zodpovedný ľudský faktor. Hlavne z toho dôvodu uvažuje Európska únia o viacerých technických legislatívnych úpravách, ktoré by vylúčili a obmedzili nárast dopravnej nehodovosti. Od augusta 2022 je už schválená časť nariadenia GRS, ktorá začala platiť okamžite. Podľa nej sú výrobcovia automobilov povinní do novovyrobených automobilov inštalovať pokročilý brzdný systém. Systém bude schopný rozoznávať iné vozidlá a od roku 2024 by sa systém mal rozšíriť aj na rozoznávanie chodcov a cyklistov.

Ďalším povinným bezpečnostným prvkov od júla 2024 je inteligentný rýchlostný asistent. Účelom uvedeného rýchlostného asistenta je dohliadať na dodržiavanie najvyššej povolenej rýchlosti a aktívne zasiahnuť pri jej prekročení aj proti vôli vodiča. Presné detaily sú zatiaľ obchodným tajomstvom každého jedného výrobcu automobilov. Táto technická novinka je porovnávaná s povinnosťou používania bezpečnostných pásov. Pre mnohých vodičov je dobrou správou skutočnosť, že ho bude možné vypnúť, podobne ako ďalšie systémy v autách, avšak pri každom ďalšom naštartovaní auta sa opäť automaticky aktivuje.

Nariadenie Európskeho parlamentu však v technických povinných prvkoch zachádza aj ďalej. V nových autách vyžaduje aj asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, detektor únavy a nepozornosti vodiča, rozhranie pre neskoršiu montáž alkoholových imobilizérov a novo aj inteligentného asistenta rýchlosti.

Ešte čerstvou novinkou z konca septembra 2022 je aj návrh novej legislatívnej úpravy, ktorá umožní registrovať a predávať autá vybavené automatickým riadením. Portál euractiv.sk predpokladá, že každý výrobca by mohol predať až 1 500 takýchto automobilov za rok. V súvislosti s rozvojom automatizovaných vozidiel schválila slovenská vláda v auguste 2022 nový zákon, ktorý by mal platiť od decembra roku 2022. Právna norma má nastaviť predpoklady na aplikáciu inteligentnej mobility v podmienkach Slovenskej republiky.

V reťazci príčin dopravných nehôd má významnú úlohu človek, ten je ťažko ovplyvniteľný faktor, tak zostáva nám veriť, že pokročilými technickými a technologickými opatreniami dokážeme znížiť počet dopravných nehôd a zvrátiť tak nelichotivé štatistiky dopravnej nehodovosti…

Váš Ústredný automotoklub Slovenská republika
JUDr. Eva Žitná
Redakcia ÚAMK

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

AdAd
Möbelix