Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Zaujímavosť a pohľad do histórie. Škoda Favorit, model tohoto auta, ktorý sa nikdy nevyrobil

Škoda Favorit

Najzaujímavejšia a nadčasová verzia Favorita sa nikdy nevyrábala. Kupé malo potenciál nadviazať na Rapid aj Erko.
Automobilka Škoda mala v pláne viacero modelov, ktoré ale nikdy neuzreli svetlo sveta. Niektoré sa stretli s nepochopením, na niektoré nedošli financie, niektoré sa ale racionálne nezdôvodnili a zapadli prachom. Dnes si priblížime jeden z nich, ktorý mal nadčasové línie svojho vzhľadu.

Peripetia vzniku vo svojej dobe revolučnej Škody Favorit sú notoricky známe. Smelý projekt narážal predovšetkým na permanentný nedostatok financií, nepochopenie straníkov aj problémy s dodávateľmi jednotlivých komponentov. Vozidlo však muselo vzniknúť za každú cenu, preto najvyššie miesta povolili spoluprácu s firmami z kapitalistických štátov. S vývojom pomohli okrem iného Porsche, Boge, Fichtel & Sachs a samozrejme Bertone, slávne dizajnérske štúdio. Práve tento dnes už neexistujúci podnik mal na svedomí aj návrh verzie, ktorá mohla byť hitom. Keby…
Nový rad Š781 sa verejne predstavil 10. septembra 1987 v Hospodárskom zápisníku na 1. programe Československej televízie, kde tiež prvýkrát zaznelo meno Favorit. Naživo si ju návštevníci vrátane Gustáva Husáka ohmatali o šesť dní neskôr na 29. Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne, kde prekonala oficiálnu svetovú premiéru. Tam tiež zaznela základná cena 84 600 Kčs, o takmer 30 percent vyššia oproti Škode 120L.

Škoda Favorit

Favorit mal pôvodne vznikať v štyroch karosárskych verziách (okrem päťdverového hatchbacku, ktorému sa vtedy hovorilo polokombi, ešte kombi, kupé a sedan), čoskoro sa však ukázalo, že okrem hatchbacku a kombíka na nič iné peniaze nebudú – do zamatovej revolúcie zostávali dva partnerstvo s koncernom Volkswagen sa vtedy podnikovým riaditeľom nezdalo ani v najdivokejších snoch. Pritom práve trojdverový variant mal (aj podľa Bertoneho) potenciál stať sa predajným hitom tým skôr, že sa do neho výhľadovo počítalo aj s výkonnejšími motormi. Nakoniec kupé v roku 1987 vzniklo v jedinom kuse, ktorý je dnes k videniu v továrenskom múzeu.

Bertoneho návrh kupé bol v závode v Kvasinách takzvane rozkreslený a pripravený na stavbu prvej funkčnej vzorky. Už koncom roka bola hotová karoséria, zatiaľ čo celé vozidlo bolo zmontované v apríli 1987. Kupé bolo pochopiteľne postavené na štandardnej platforme s rázvorom 2450 m. , predné dvere boli predĺžené a zaujímavo vyzerali predovšetkým bezrámové okná. Tradičné kľučky nahradili páčky ukryté v prelise tesne za dverami.
Pozoruhodne boli vyriešené aj prostredné stĺpiky. U Bertoneho ich navrhli tak, že boli zvonku normálne viditeľné, zatiaľ čo škodovácka konštrukcia počítala so stĺpikmi prekrytými bočnými sklami. Nucciovi sa pri návšteve v máji 1987 dané riešenie páčilo, ostatne rovnako tak aj samotné vozidlo.

Škoda Favorit

Čo sa na karosérii tiež neobjavilo, boli plastové ochranné panely na bokoch. Tým ale zmeny nekončili. Tretie výklopne dvere mali iný sklon a ich prah končil pri línii spájajúcej hornú hranu zadných združených svetiel. Auto bolo spočiatku postavené na trinásťpalcových kolesách navrhnutých u Bertoneho a pneumatikách o rozmere 165/70 R13, čoskoro sa však ukázalo, že im chýba patričná pevnosť, takže ich tvorcovia vymenili za príplatkové osemlúčové disky určené pre sériové autá.
Moderný český motor zamuroval Volkswagen
Novinku mala poháňať nová tisícštyristovka s výkonom 76 koní, ktorá sľubovala oveľa zaujímavejšiu dynamiku ako starý motor OHV. Tento, v škodovke vyvinutý moderný motor s rozvodom OHC, šiel spolu s väčšou šesťdesiatkou po príchode VW k ľadu a rad Favorit/Forman bol až do konca svojich dní odkázaný na osvedčený agregát vyvinutý začiatkom 60. rokov pre „embéčko.“ Nekonali sa ani žiadne ďalšie technické úpravy.

Trojdverový Favorit mal byť schopný dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Sériová produkcia bola naplánovaná na obdobie po roku 1993, ako ale všetci vieme, k spusteniu výroby nikdy nedošlo.

Inžinieri v tom čase už tušili, že práca na kupé skončí pri jedinom prototype už preto, že na rozjazd linky skrátka chýbali prostriedky a prednosť logicky dostal päťdverový hatchback a neskôr aj kombi prevedenie s názvom Forman. V Kvasinách sa nakoniec namiesto trojdverového Favoritu začal vyrábať Pick-up.
Na keby sa nehrá a na oneskorencov sa nečaká. Namiesto toho, aby atraktívny trojdverový Favorit na medzinárodnom poli súperil s Golfom GTI či trojdverovým Citroënom ZX Volcane, skončil rovnako ako mýtický rad 720 alebo kupé 110 Super Sport v temnotách depozitára továrenského múzea – ​​práve tam ho môžete dodnes vidieť. Keď si človek predstaví, za koľko desať-, ba aj státisícov sa deň predávajú zachovalé Favority, môže len fantazírovať ako cenu by dnes malo dravé české kupé.

Redakcia ÚAMK

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *