Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Výročie – Niki Lauda

Výročie - Niki Lauda

Niki Lauda bol legendárny rakúsky pretekár, ktorého meno poznajú aj ľudia, ktorí sa o motoršport príliš nezaujímajú. Možno je to kvôli hrozivej nehode, ktorú Lauda prežil v roku 1976.

Výročie - Niki Lauda

V roku 1976 pri Veľkej cene Nemecka na Nürburgringu jeho formula v mieste Bergwerk narazila do plotu a keď sa monopost po náraze vracal späť na dráhu, trafil ho monopost Bretta Lungera, následkom čoho Laudovo Ferrari začalo ihneď horieť.Hoci pri havárii na Severnej slučke Lauda takmer zomrel, utrpel veľmi ťažké popáleniny, ešte tú istú sezónu sa vrátil späť do monopostu. Až do konca života však bojoval s problémami pľúc, ktoré boli pri tejto havárii ťažko poškodené – predovšetkým vplyvom dymu a toxických spalín.Tento príbeh pozná asi každý, kto o Laudovi počul. Už menej sa ale vie, že rakúsky majster nehodu prežil aj vďaka jednému bývalému závodnému jazdcovi a tiež špeciálne upravenému Porsche 911.Tým jazdcom bol Herbert Linge, ktorý napríklad v roku 1960 vyhral Korzickú rely za volantom Porsche SC 90.

Výročie - Niki Lauda

Práve s nemeckou automobilkou Linge spojil svoju kariéru – nielen tú závodnú, ku ktorej sa vlastne dostal trochu náhodou. Pre Ferdinanda Porscheho začal pracovať v roku 1943, vtedy ešte v rakúskom Gmünde. Najprv ako mechanik, ale keď pri testovacích jazdách ukázal, že má istý vodičský talent, dostal sa na pozíciu továrenského závodného jazdca. A samozrejme vďaka tomu najazdil veľa kilometrov aj na Nürburgringu.Aj preto vedel, že slávny nemecký okruh skutočne nie je bezpečný. A snažil sa nájsť spôsob, ako jazdcom v prípade nehody pomôcť. Hlavným problémom Ringu je jeho extrémna dĺžka a lokalita. Nordschleife je dlhý okruh v lese, ktorý postráda také tie servisné cesty, po ktorých sa rýchlo dostanete z jedného miesta trate na iné, kde je potrebný nejaký problém. Takže keď došlo k nehode na Nordschleife, trvalo dlho, kým sa k nej dostali hasiči a zdravotníci.

Výročie - Niki Lauda

Linge preto v roku 1972 založil ONS-Staffel, išlo o akýsi tím prvej pomoci, a prišiel s myšlienkou rýchleho pohotovostného vozidla. Prvým takým bolo Porsche 914. Športiak s motorom uprostred mal v zadnom batožinovom priestore hasiacu sadu, dostal ale napríklad aj vybavenie potrebné na vyslobodenie pilota z vozidla. Neskôr sa tento systém rozvinul na dva stupne: takzvaný R-Wagen mal byť na mieste nehody ako prvý s najnutnejším vybavením pre prvú pomoc, S-Wagen bol väčším vozidlom, ktoré uviezol viac nákladu, aby zaistil dôkladnejšiu starostlivosť. Tieto autá boli rozmiestnené rôzne po okruhu a bolo ich viac.Linge skvele využil klasickú koncepciu 911, takže hasiace vybavenie umiestnil do predného batožinového priestoru. Ako to fungovalo, je vidieť na záberoch aj fotkách z Laudovej nehody.

Nebyť pomerne jednoduchého nápadu bývalého továrenského jazdca Porsche, možno by sa Lauda roku 2019 asi nedožil.

Výročie - Niki Lauda

Redakcia ÚAMK SR

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *