Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Tak táto správa asi milovníkov elektro áut zrejme nepoteší.

Tak táto správa asi milovníkov elektro áut zrejme nepoteší.

Prvý európsky štát už má na stole návrh zákazu jazdy elektromobilov. Je to samozrejme kvôli nedostatku a šetreniu elektrickej energie. Švajčiarsko má vďaka vodným elektrárňam jeden z najekologickejších zdrojov elektrickej energie v Európe. Problém je ale v tom, že v zime je ich prevádzka do značnej miery obmedzená. Krajina tento problém rieši dovozom energie (vlani 5,7 TWh), lenže Francúzi aktuálne svoje atómové elektrárne opravujú a Nemci kvôli nepredvídateľnej produkcii veternej a solárnej elektriny a nedostatku plynu majú dosť svojich vlastných problémov. Teda import energie je značne obmedzený.  Švajčiari preto v snahe vyhnúť sa úpnému blackoutu už pripravili návrh zákazu jazdy elektromobilov. Ide o vôbec prvú krajinu v Európe s návrhom takéhoto typu.

Ako uvádza nemecký magazín Focus, nebyť francúzskych atómových elektrární a občasných prebytkov veternej a svetelnej energie v Nemecku, Švajčiarsko by pravdepodobne zhaslo. Ich energetika sa skrátka do veľkej miery v zime opiera o elektrinu od susedov, lenže tí teraz riešia podobné vlastné starosti.

Švajčiari kvôli tomu začali reálne kalkulovať s blackoutom, presnejšie povedané riešia, ako sa tomuto scenáru vyhnúť, a preto vznikol oficiálny návrh Švajčiarskej konfederácie s názvom „Nariadenie o obmedzeniach a zákaze používania elektrickej energie“, ktoré môže byť prijaté v rámci štyroch stupňov eskalácie nedostatku elektriny. A majitelia elektromobilov z neho radosť mať nebudú.

Nový návrh rieši úspory komplexne, takže v ňom nájdete ustanovenie, podľa ktorého nesmú práčky prať na vyššiu teplotu ako 40 stupňov Celzia, chladničky nesmú chladiť pod 6 stupňov a väčšinu komfortných výdobytkov, ako sú sauny či parné kúpele, je možné vo vlastnom dome využívať len v istej obmedzenej forme.

Okrem rozsiahlych pravidiel upravujúcich použitie elektrických zariadení v komerčnom i súkromnom sektore nájdete v zozname zákazov i položky týkajúce sa automobilovej dopravy. Na diaľniciach má byť maximálna rýchlosť zredukovaná zo 120 na 100 kilometrov za hodinu a príloha tiež uvádza, že „súkromné používanie elektromobilov je povolené len pre absolútne nevyhnutné cesty napríklad pri výkone povolania, na nákupy, návštevu lekára či účasť na súdnych jednaniach“.

Len 0,4 % z celkovej spotreby energie môže viesť k zákazu jazdy elektromobilov

Kontroly majú vykonávať jednotlivé kantóny, pričom toto nariadenia by sa podľa švajčiarskych médií dotklo približne 110 tisíc automobilov a pochopiteľne aj ich majiteľov. Focus pripomína, že zavedenie tohto zákazu by malo fatálne dôsledky pre nábeh elektrickej mobility, ktorá je vo Švajčiarsku presadzovaná po politickej línii podobne, ako v iných štátoch Európy a pýta sa: „Kto si ešte kúpi elektromobil, ak bude musieť počítať s tým, že s ním nebude môcť jazdiť podľa vlastnej potreby a to predovšetkým v zime?“

Plány síce ubezpečujú, že zákaz sa bude uplatňovať až od tretieho zo štyroch stupňov, už toto je ale pomerne jasné odporúčanie švajčiarskej vlády, aby si elektromobily kupovali len ako druhé auto do rodiny, ak vôbec.

Podľa švajčiarskeho združenia dovozcov automobilov Auto Schweiz predstavovali požiadavky batériových áut na elektrickú energiu len 0,4 percenta z celkovej tamojšej spotreby, evidentne je to ale už dosť na to, aby švajčiarska vláda pristúpila k takým razantným obmedzeniam. Na mieste je tiež otázka, ako sa na daný zákaz pozerajú všetci tí, ktorí tvrdia, že elektrickej energie máme pre elektromobily stále dosť.

Magazín Focus v súvislosti s tým pripomína, že aj v Nemecku môže dôjsť k podobným obmedzeniam pre nabíjanie batériových áut a dodáva: „Ak budeme sieť zaťažovať rýchlejšie ako ju stíhame budovať, nabíjanie elektromobilov bude musieť prebiehať spôsobom šetrným k sieti. To ale znamená, že nabíjanie nemusí nutne prebiehať vo chvíli, keď to vodič potrebuje, ale keď je k dispozícii dostatok energie.“

Zdroj: focus.de, topspeed.sk

Redakcia ÚAMK

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *