Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Opäť téma „elektromobilita“.

elektromobilita

Dlhodobým zámerom Európskej únie je masívna podpora elektromobility. Najnovším nápadom zo strany Bruselu je myšlienka povinnosti elektromobilov pre firmy. S návrhom, aby EÚ predpísala povinnosť nakupovať od roku 2025 50% lokálne bezemisných vozidiel a od roku 2030 zákaz nákupu automobilov so spaľovacími motormi pre firmy prišla ekologická organizácia Transport & Environment. Dôvodom je skutočnosť, že firemné automobily najazdia viac kilometrov ako súkromné automobily a teda majú oveľa väčšiu uhlíkovú stopu. Podľa portálu autosalon.tv by mohol zákaz nákupu firemného auta so spaľovacím motorom začať platiť už od roku 2025 napríklad v Holandsku.

Poradenská spoločnosť EY uskutočnila prieskum, z ktorého vyplýva, že od dobrovoľného nákupu elektromobilov až 78 % firiem  odrádza predovšetkým vysoká cena. Významnú úlohu ale zohráva aj dostupnosť dobíjacích staníc, dojazd, dobíjanie a tiež nutnosť vybudovania vlastnej dobíjacej infraštruktúry. Z uvedeného prieskumu ale vyplýva  aj skutočnosť, že pozitívnou motiváciou pre firmy pri nákupe elektromobilu sú nižšie prevádzkové náklady a tiež ekologická prevádzka. Firmám by pri rozhodovaní pomohla aj možnosť daňového zvýhodnenia služobných elektromobilov na súkromné účely. Medzi nevýhody elektromobilov patrí aj menšia dostupnosť nabíjacích staníc. EÚ teda rozhodla, že pozdĺž všetkých hlavných ciest v EÚ musia byť nabíjacie stanice od seba vzdialené maximálne 60 kilometrov. Tieto zmeny musia všetky členské štáty uskutočniť do roku 2025. Vodíkové stanice majú do tohto dátumu každých 100 kilometrov.

Portál euractiv.eu uvádza, že v EÚ je aktuálne 300-tisíc verejných nabíjacích staníc na elektromobily, polovica z nich sa nachádza v dvoch krajinách, a to v Nemecku (60-tisíc) a Holandsku (90-tisíc). Zvyšná polovica nabíjačiek je roztrúsená po ďalších štátoch. Do roku 2030 ich treba zabezpečiť 6,8 milióna. Každá nabíjacia stanica by mala poskytovať minimálny výkon 150 kW. Od roku 2028 budú vraj štandardom minimálne dve nabíjacie stanice na jedno odpočívadlo pre nákladné autá.

K 1. januáru 2022 bolo na Slovensku 1 020 verejných nabíjacích bodov v 430 lokalitách. Pred Slovenskom stojí otázka, ako zabezpečiť dodržanie nariadení EÚ. Do roku 2024 totiž je nutné predložiť návrhy, ako to dosiahnuť. V súčasnej energetickej kríze, kde prudko a rapídne rastú ceny všetkých energií sú tieto plány Bruselu viac než diskutabilné…

Váš Ústredný automotoklub Slovenská republika
JUDr. Eva Žitná
Redakcia ÚAMK

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *