Akýkoľvek prvý štart motora je studený štart. Platí to v prípade konvenčných motorov, ako aj pri hybridoch. Systémy, ktoré sú používané pri výrobe súčasných automobilov sú zložité. Funkciu jednotlivých komponentov ovplyvňuje mnoho faktorov. Jedným z týchto faktorov je aj teplota prevádzkových kvapalín, teda termomanažment hnacieho mechanizmu automobilu. Termonamažment je v réžii riadiacich jednotiek, ktoré spolupracujú s množstvom senzorov a snímačov, monitorujúcich mnoho iných komponentov.
Zaujímalo nás, ako majú termomanažment zvládnuté jednotlivé automobilky pri svojich hybridných modeloch.
VWGroup/Škoda.
Zdroj: https://www.skoda-auto.sk/o-nas/e-mobilita
Špeciálny predohrev motora nie je pri automobiloch tejto značky potrebný. Technologické a technické úpravy, ktoré sú realizované na samotnej mechanike spaľovacích motorov a ich trecích plôch zohľadňujú prevádzku motora bezprostredne po studenom štarte.
KIA
Zdroj: www.kia-sk.sk
Automobily značky KIA majú predohrev a riadiace jednotky sú nastavené tak, aby sa otáčky za studena dostali len na hodnotu do 3000. Predohrev je na všetkých HEV/PHEV vozidlách a jeho úlohou je udržiavanie teploty motora medzi 30 – 115 °C, resp. pri dosiahnutí teplôt pod a nad tieto hodnoty sa spustí samotný spaľovací motor, bez ohľadu na potreby vodiča.
BMW
Zdroj: www.bmw.sk
Termomanažment pri automobiloch tejto značky je riešený kombináciu výmenníkov tepla, termo-manažment modulov, elektrických čerpadiel, príslušných softvérových riešení. Výrobca sa však spolieha aj na novú generáciu mazív, ktoré výrazne znižujú namáhanie a mieru opotrebenia mechanických častí motora a prevodovky.
SEAT
Zdroj: https://www.seat.sk/tarraco/tarraco
Spaľovací motor hybridných verzií tejto automobilky sa predhreje z chladiaceho okruhu trakčnej batérie. Vyjadrenie automobilky tento spôsob ozrejmuje: „Samotný benzínový motor (olej + chladiaca kvapalina) si odovzdávajú navzájom teplo z elektrického kúrenia a z chladenia batérií. V DSG prevodovke je priamo integrovaný elektromotor, kde produkovaním tepla zohrieva olej v prevodovke DSG na bezpečnú prevádzkovú teplotu.“
RENAULT
Zdroj: www.renault.sk
Aj v prípade automobiliek značky Renault je termomanažment riešený riadiacimi jednotkami, teda o ochranu motora pri studenom štarte sa stará elektronika. Riadiaca jednotka kontroluje termomanažment nielen motora, ale aj trakčného akumulátora, meniča napätia, klimatizácie a rôznych iných komponentov.
Priniesli sme vám pohľad niektorých výrobcov automobilových značiek a ich riešenia otázky studeného štartu. Ako je zrejmé, aj plug-in hybridom je nutné dopriať čas na zohriatie na prevádzkovú teplotu a jazdiť s nimi opatrne.
Jazdite opatrne a bezpečne vo všetkých automobiloch!
Váš
Ústredný automotoklub Slovenská republika