S prichádzajúcou letnou sezónou je aktuálnejšia otázka jazdy v noci a predvečerom. Veríme, že opatrenia spôsobené aktuálnou pandemickou situáciou sa natoľko uvolnia, že mnohí ľudia plánujú letné dovolenky. Jazda do zahraničia za oddychom a relaxom má však svoje nástrahy. Dĺžka trasy je často krát natoľko dlhá a únavná, že je vhodné predísť rizikovým situáciám, ktoré ju môžu skomplikovať. Noc si mnoho vodičov vyberá z dôvodu menšej frekvencie premávky, príp. kratším čakacím dobám na hraniciach. Stáva sa však, že sú po práci vyčerpaní, nedostatočne oddýchnutí a to môže byť problémom a prekážkou bezpečnej jazdy. Toto riziko nie je dobré podceňovať.
Aj taká bežná banálna vec, ako je západ slnka je bezpečnostným rizikom. Organizmus a psychika sa prepína do oddychového, kľudového módu a to je nebezpečný jav. Vodič sa stáva pri jazde menej opatrný a predlžuje sa jeho reakčný čas. Jazda v noci môže rýchlejšie vyvolať únavu zraku, kvôli svetlám a zmeneným svetelným podmienkam na ceste. V kombinácii s celkovou únavou organizmu má tento stav za následok mikrospánok. Predchádzať mikrospánku sa dá prísunom čerstvého vzduchu do automobilu, hlasnejšou hudbou, rozhovorom s posádkou a úplne najlepším riešením je odstaviť automobil. Ideálne na čerpacej stanici, poprechádzať sa, rozhýbať celé telo, oddýchnuť si, doplniť tekutiny, príp. si aj pospať. Až po takejto bezpečnostnej prestávke pokračovať v jazde.
Zaujímavým, ale nie až takým prekvapujúcim zistením je fakt, že po dlhej ceste najviac dopravných nehôd vzniká len niekoľko kilometrov pred cieľom. Vtedy pozornosť vodiča klesá a často krát s vidinou blížiaceho sa cieľa zvyšuje rýchlosť. Predchádzajme psycho fyzickej záťaži pred a počas jazdy, aby jazda bola pre nás aj ostatných bezpečná !
Jazdite bezpečne, oddýchnutí a koncentrovaní na jazdu po celý rok!
Autor: MUDr. Milan Ignjatovič, odborný konzultant ÚAMK SR, lekár – psychiater a psychoterapeut
Redakčne upravené ÚAMK SR