Legendárnu taliansku firmu Abarth, ako dvorného ladiča =aut od Fiatu zrejme nemusíme predstavovať. Založená bola už v roku 1949, v roku 1971 sa ale stala priamo súčasťou Fiatu a preslávila sa hlavne svojimi úspechmi na všetkých scénach pretekárskych tratí. Či už išlo o preteky rallye, okruhy, alebo preteky automobilov do vrchu. Na prelome 70. a 80. rokov minulého storočia Abarthy dokonca dominovali aj v majstrovstvám sveta v rely a pripísali si tam hneď tri tituly šampiónov medzi konštruktérmi. V posledných rokoch bola značka Abarth známa hlavne vďaka úpravám modelu Fiat 500. Vrchol jej snáh prišiel už v roku 2008, kedy bol predstavený model Assetto Corse. Ten k svojmu pohonu používal preplňovaný motor 1,4 naladený až na 205 koní. Stovku teda malý hatchback pokoril za rovných 7 sekúnd, pričom jeho rozlet končil až na méte okolo 225 km/h. Abarth pochopiteľne nezaspal na vavrínoch na úpravách Fiat 500 pracoval aj ďalej. Na jar tohto roku sa pochválil vôbec poslednou evolúciou modelov 595 a 695.
Abarth ale aktuálne predstavil svoj prvý elektrický model.
Ten pochopiteľne vychádza z elektrického Fiatu 500e, ktorému bol výkon navýšený na 155 koní. Stovku tak má vozidlo zdolať za rovných 7 sekúnd, čo ale pri moderných elektromobiloch zasa nepredstavuje žiadnu dieru do sveta. Jeho maximálna rýchlosť tiež nie je na propagáciu. Toto auto dosiahne len 155 km za hodinu. To je na športovej verzii nesúcej meno mnohonásobného víťaza majstrovstiev sveta v rallye trošku smutný údaj. Navyše ani akcelerácia nie je na pomery elektroáut nijako ohromujúca. Asi aj preto sa Taliani snažili najvyššiu rýchlosť týchto áut čo najviac ukryť. V oficiálnej tlačovej správe sa o nej vôbec nezmieňujú, rovnako ani o hmotnosti automobilu. Prvý údaj sme ale našli aspoň medzi dátami zverejnenými na talianskom webe pre zákazníkov.
Úplne presná cena všetkých modelov zatiaľ známa nie je, no východiskový Fiat 500e však štartuje od 29.800€. Za ne dostanete model, ktorý má iba 95 koní a batérie s pomerne nízkou kapacitou 23,8 kWh. Pokiaľ však zatúžite po 42 kWh a 118 koní, môže vás to v prípade edície Red vyjsť až na 37.800€. Dojazd pri nej deklarujú približne na 320-tich kilometroch.
Na tejto novinke od Abartha teda naozaj nie je nič dychberúce, ba čo viac, no domontovali aj rad doplnkových systémov. Veľmi zvláštne pôsobí akýsi zvuková generátor v jeho interiéry. Ten sa pri prekročení rýchlosti 20 km/h prejaví zvukovými tónmi.
Na druhej strane Fiat neostáva nič dĺžny svojmu estetickému ponímaniu áut. Karoséria pôsobí ladne, aerodynamicky a je poňatá v modernom duch 21.storočia.
Redakcia ÚAMK