Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Cyklistika ako fenomén prinášajúci bezpečnostné riziká.

Cyklistika ako fenomén prinášajúci bezpečnostné riziká.

Novodobý fenomén prinášajúci mimo nesporného osohu aj značné bezpečnostné a život ohrozujúce riziká.

Na nebývalý rozvoj cyklistiky (športovej, turistickej, masovej a dopravnej…)nie je pripravená jednak naša cestná sieť a jednak cyklisti samotní. Najväčší chaos vládne v tzv. masovej cyklistike. Tu si mnohí cyklisti bezdôvodne myslia, že všetky cesty patria len im a všetci ostatní sa musia prispôsobiť. Často nerešpektujú dopravné predpisy, ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky a najviac sami seba.
Uvedomme si, že cesty boli postavené najmä pre motorové dopravné prostriedky.

Hlavne cesty I.triedy v dĺžke 3.333 km, zabezpečujúce 48% prepravnej služby Slovenska, sú s ohľadom na intenzitu dopravy pre užívanie cyklistami mimoriadne nebezpečné a bez úprav nemôžu slúžiť ako cyklotrasy.

Osobitný problém predstavujú miestne komunikácie v obciach a mestách. Požadovaný odkukaný 1.5 m odstup z „vyspelých“ krajín je pri parametroch našich ciest väčšinou nereálny. Skutočnosť je taká, že akokoľvek cyklistiku podporujeme, nie sme na jej slušný rozvoj pripravení. Cyklistika v súčasnom stave bude na Slovensku naďalej znamenať nebezpečenstvo, často zranenia a smrť cyklistov a iných účastníkov cestnej premávky. Osobitná je nevyriešená  bezpečnostná problematika tzv. zdieľanej dopravy zaplavením miest bicyklami a kolobežkami.
Aj tu sa smutne ukazuje, že najprv konáme, až potom rozmýšľame.

Existujú riešenia a tie musia začať systémom.
Teda,
– stanoviť povinný obsah znalosti pravidiel bezpečnosti cestnej premávky pre cyklistov
– stanoviť a vyznačiť cestnú sieť pre cyklistov
– vylúčiť cyklistiku z ciest I.triedy
– stavať cyklotrasy plánovito,  nie chaoticky „od nikade nikam“
cyklotrasy budovať s povinnými bezpečnostnými prvkami
– nepreberať na Slovensko bezhlavo  „západné“ modely pri neporovnateľnosti cestných sietí
Cyklisti a chodci patria medzi najohrozenejších v doprave už dlhodobo. Už dlhodobo zomierajú a už dlhodobo na tieto fakty upozorňujeme.
Je na čase začať sa fenoménom smrti cyklistov a chodcov zaoberať dôsledne a vážne,  ináč budeme len svedkami narastajúcej smrti na slovenských cestách.

Aby nevzniklo nedorozumenie, ÚAMK SR je za rozvoj dôstojnej a progresīvnej cyklistiky, za jasných bezpečnostných a spoločenských podmienok, ktoré budú chrániť životy a zdravie spoluobčanov a všetkých účastníkov cestnej premávky.

Súčasne má ÚAMK SR na  „cykloproblém“ zásobník riešení v reálnom dopravnom dianí Slovenska.

Juraj Smrečan, prezident ÚAMK SR

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

1 Komentár

  1. Jako vážně? V tom případě bych byl za, aby z Center měst byla vyloučena automobilová doprava s výjimkou zásobování a rezidentu.

    Ten 1.5m je k tomu, aby byl ochranen ten slabší účastník silničního provozu. Pokud se nedá předjet cyklista s odstupem 1.5m, tak se na té silnici nevyhnou dvě auta proti sobě, nerkuli traktor… všude jsou ty argumenty stejně pitome, ach jo…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

AdAd
Möbelix