Zimná prevádzka kladie na auto omnoho väčšie nároky, než jazda počas teplejšieho zvyšku roka. To sa môže, pochopiteľne, odraziť aj na jeho zhoršenej technickej kondícii a stave niektorých komponentov po zime. S príchodom prvých jarných lúčov je preto dôležité dopriať autu nevyhnutný „jarný servis“.
Výmena sezónnych pneumatík
Základné pravidlo, ktoré mnohí motoristi stále podceňujú. Najmä tí, čo najazdia v priebehu roka menej kilometrov, často bojujú s tendenciou ponechať na aute zimné pneumatiky aj v lete, kedy ich tzv. „dojazdia“. Okrem bezpečnostného hľadiska (horšia priľnavosť a znížená schopnosť vedenia stopy pri vysokých vonkajších teplotách) má však toto rozhodnutie negatívny vplyv aj na ekonomiku prevádzky. Zimné pneumatiky majú najmä v lete vyšší valivý odpor a zvyšujú reálnu spotrebu vášho auta. Našim odporúčaním je po zime jednoznačne prezuť na letné, prípadne celoročné pneumatiky.
Umytie karosérie a konzervácia laku
Zdá sa to ako banalita, ošetrenie laku karosérie má však okrem estetického, aj praktický význam. Jednak pri ňom odhalíte drobné ložiská korózie (tie by ste mali ošetriť skôr, než sa korózia rozšíri a napácha ešte väčšie škody) a jednak získa karoséria vášho auta viac lesku a vďaka vosku sa bude počas ďalšej prevádzky menej znečisťovať. Ak vám možnosti, či časové zaneprázdnenie nedovoľujú manuálnu očistu a následné svojpomocné voskovanie karosérie, zájdite do ručnej umývarne a okrem dôkladného vystriekania podvozka, podbehov a karosérie, zvoľte po umytí aj nástrek tekutým voskom (dnes ho ponúka každá kvalitná auto umývareň).
Nastavenie geometrie
Znova servisný úkon, na ktorý motoristi po zime zabúdajú. Práve koniec zimy, charakteristický výtlkmi na ceste, je pre nápravy auta náročný a častejšie hrozí, že občas trafíme výtlk na ceste. Ak je „rana“ do nápravy silnejšia, je takmer isté, že zmení geometriu nastavenia. Pri autách s viacprvkovými zadnými nápravami pritom riskujete „rozhodenie“ geometrie aj na zadnej náprave. Auto s neprávne nastavenou geometriou má zhoršené držanie stopy a nepravidelne, či vo zvýšenej miere, opotrebováva pneumatiky a neprimerane znižuje ich životnosť. Pri viacprvkových nápravách je v rámci nastavovania geometrie veľmi užitočné preventívne namazať excentery (ak skorodujú, znemožnia alebo výrazne skomplikujú neskoršie nastavovanie geometrie zadnej viacprvkovej nápravy).
V rámci všeobecného preventívneho servisu skontrolujte stav stieračov, premažte pánty dverí (slaná voda dokáže v úzkych priestoroch pántov vyvolať koróziu). Prekontrolujte stav ochranného nástreku podvozka a v prípade jeho poškodenia ho urýchlene opravte (vrátane prípadného nástreku dutín počas teplejších dní). Po zime je dôležitá aj kontrola funkčnosti klimatizácie vrátane výmeny kabínového filtra. Počas zimy totiž mnohí motoristi používajú klimatizáciu podstatne menej, čo vytvára priestor na vznik plesní v klimatizačných potrubiach a na povrchu kabínového filtra. So zaneseným kabínovým filtrom súvisí aj zhoršená schopnosť zadŕžania vlhkosti a drobného prachu, ktorý sa následne nenápadne usádza na vnútorných plochách skiel. Po zime je preto nevyhnutné poriadne očistiť a odmastiť všetky okná aj z vnútornej strany.
Ak sa von oteplí a nočné teploty už neklesnú pod bod mrazu, je vhodné myslieť aj na výmenu, prípadne doplnenie kvapaliny do ostrekovačov letnou zmesou. Má totiž iné chemické zloženie a je účinnejšia pri odstraňovaní hmyzu z čelného okna než jej zimný ekvivalent.
Postarajte sa o svoje auto po zime!
Autor: odborný konzultant ÚAMK SR, Ing. Václav Lipavský.
Redakčne upravené ÚAMK SR