Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Závislosti a jazda na motorovom vozidle. Dnes ALKOHOL.

Závislosti a jazda na motorovom vozidle. Dnes ALKOHOL.

Alkohol je jedna z najčastejších príčin dopravných nehôd.

Súčasná zlá sociálna a spoločenská situácia sa viac ako inokedy odráža aj na psychickej nepohode človeka. Kompenzáciou traumatizujúcej situácie môže byť aj užívanie návykových látok, ktoré často krát vyústi až do závislosti.

V sérii článkov sa budeme venovať základným závislostiam, ktoré môžu ovplyvňovať reakčný čas za volantom a spomaliť psychomotoriku v súvislosti s užívaním alkoholu,  návykových a psychotropných látok. Alkohol je v našej spoločnosti  tolerovanou návykovou látkou, ktorá je príčinou veľkého množstva dopravných nehôd.

Alkohol je najčastejšie sa vyskytujúcou a najpoužívanejšou návykovou látkou. Normálne pitie predstavuje 2 centilitre tvrdého alkoholu, 1 deciliter vína, 3 decilitre piva denne, v takýchto objemoch nie je alkohol až tak nebezpečný pre našu psychiku a telo.  Keď sa však toto množstvo zvýši, vzniká tolerancia na dennú dávku, dávka sa zvyšuje, čo má za následok okrem fyzických zmien, ktorými sú napr. časté zranenia aj zmenu osobnosti, ústiacou do terminálnej fázy alkoholizmu, kedy už človek nedokáže fungovať ani s alkoholom, ani bez neho. Nastáva cirhóza pečene, delírium tremens a multiorgánové zlyhanie. Je to apokalyptický scenár, ale žiaľ, nie je to výnimočný jav.

Závislosti a jazda na motorovom vozidle. Dnes ALKOHOL.

Na Slovensku sa za volantom netoleruje žiadny alkohol.

Tento zákonný stav vyplýva aj zo silne zakorenenej tradície požívania alkoholických nápojov. Nulová tolerancia je zavedená aj v Česku, Maďarsku a Rumunsku. U vodičov motorových vozidiel sa často krát vyskytuje najmä zostatkový alkohol. Preto je veľmi dôležité, aby od poslednej dávky alkoholu po sadnutie si za volant uplynulo minimálne 12 hodín, niekedy aj viac, čo samozrejme závisí od rôznych faktorov napr. množstvo vypitého alkoholu, telesná konštrukcia, iné fyziologické danosti,  psychická pohoda, jedlo a iné. Keď nedodržíme minimálne 12 hodinovú abstinenciu a nejedli sme, iba pili alkoholické nápoje, je predpoklad, že ráno ešte máme v krvi zostatkový alkohol.

Keď však nastane situácia, že „nafúkate“, nastáva kolotoč následkov. Ak vodič nafúka od 0,29‰ do 1‰ je to považované za závažný priestupok, pri ktorom polícia zadrží vodičské oprávnenie, uloží pokutu, ktorej výška je od 150 do 1000 €, hrozí však aj zákaz viesť motorové vozidlo až na 5 rokov. Ak hladina alkoholu presiahne 1‰ skutok sa už považuje za trestný čin, pri ktorom okrem pokuty a odobratia vodičského oprávnenia hrozí trest odňatia slobody až na 1 rok. Ďalším následkom pozitívnej dychovej skúšky je psychiatrické vyšetrenie, následne 4 psychologické sedenia a úkony na polícii.

Závislosti a jazda na motorovom vozidle. Dnes ALKOHOL.

Pre zaujímavosť uvedieme aj príklady zo zahraničia, ktoré by mohli byť inšpiráciou aj na Slovensku. Balkánsky typ pitia alkoholických nápojov je od slovenského odlišný hlavne v tom, že balkánci pijú miernejšie a menej, popri pití aj veľa jedia a pijú nealkoholické nápoje, čo ich udržuje v rovnováhe, aby nedošlo k intoxikácii. Sú v nálade, ale málokedy opití „na mol“. Pokiaľ konzumujú alkohol, kľúče od auta odkladajú alebo odovzdajú priateľom, kamarátom, ktorí nepijú. Z akcie, oslavy, posedenia radšej odídu taxíkom.

Zaujímavosťou  v súvislosti s užívaním alkoholických nápojov v zahraničí je projekt Červený nos, ktorý funguje vo Švajčiarsku. Je to dobrovoľnícka organizácia, ktorá po telefonáte pošle po vodiča, ktorý už nemôže šoférovať kvôli alkoholu, dvoch vodičov, z ktorých jeden vás bezpečne dovezie domov na vašom vlastnom aute. Služba je bezplatná. V každom prípade stále platí, že prevencia je najdôležitejšia, takže je nutné robiť čo najviac kampaní, akcií a podujatí, na ktorých treba ľuďom stále vysvetľovať zničujúce účinky alkoholu. Špeciálne aktuálne je to u vodičov motorových a nemotorových vozidiel. Automobil dokáže byť zbraň, ktorou ublížime nielen sebe, ale ohrozíme aj ostatných účastníkov cestnej premávky. V kombinácii s užívaním alkoholu za volantom sa táto zbraň stáva mimoriadne nebezpečnou s následnými materiálnymi, ale hlavne následkami na ľudskom zdraví a živote…

Za volant LEN BEZ ALKOHOLU!   

Autor: odborný konzultant ÚAMK SR, lekár – psychiater a psychoterapeut MUDr. Milan Ignjatovič.
Váš Ústredný automotoklub Slovenská republika
Redakčne upravené ÚAMK SR

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *