Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Len pred pár dňami, v nedeľu sa odštartovali jedny z najťažších pretekov rallye na svete – Dakar.

https://www.betarena.sk/rubriky/sportove-clanky/dakar-rally-online-trasa-vysledky_5056.html

No práve tieto preteky boli v minulosti poznačené aj veľmi zvláštnou udalosťou. Teraz si o nej povieme. Peugeot 405 T16: Ako bol pretekársky špeciál ukradnutý Afričanmi počas Dakaru 1988?

Krátko po zániku súťaží rally skupiny B počas sezóny 1986 Peugeot prehodnotil svoje ciele a zameral sa na preteky Rally Raid, hlavne na náročný podnik Rally Paríž – Dakar. Vzhľadom na určitú podobnosť oboch závodných kategórií stačilo len niekoľko málo modifikácií, aby sa náročných dlhých pretekov v otvorenom teréne mohol zúčastniť typ 205 T16. Továrenský tím predviedol veľké nasadenie a vynaložené úsilie sa vrátilo v podobe víťazstva na trati z Paríža do Dakaru v rokoch 1987 a 1988. Peugeot so svojou 205 T16 vstúpil aj do pretekov do vrchu Pikes Peak Hill Climb v roku 1987, kde ale čelil silnej konkurencii rivala zo skupiny B, ktorým bolo Audi.

Jedným z niekoľkých málo problémov veľmi sofistikovaného Peugeotu 205 T16 bol jeho pomerne krátky rázvor. Na úzkych tratiach rýchlostných skúšok rally nepredstavoval žiadny problém, ale pre skoky na Dakare a zákruty na Pikes Peak nebol vôbec ideálny. Inžinieri Peugeotu sa zaoberali otázkou, či by nestačilo iba predĺžiť súčasný návrh, ale v závere by to 205 neprinieslo žiadne výhody. Zdanlivo drastické riešenie bolo nájdené v roku 1988, kedy došlo k spojeniu dlhšej karosérie modelu 405 a hnacieho ústrojenstva závodné 205. Vzhľadom na povahu vozidla rally to nebolo až tak zložité, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Konštrukcia Peugeotu 205 T16 v jadre zachovávala karosériu bežného cestného vozidla, z ktorej bol odrezaný zadný koniec. Podvozok v zadnej časti tvoril pomocný rám, ktorý poslúžil ako nosič motora a prevodovky. Na „novej“ 405 T6 bol úsek medzi škrupinou karosérie a pomocným rámom predĺžený, aby sa zlepšil priestor pre servisné úkony a bolo možné použiť väčšie palivové nádrže. Prepracovaný podvozok bol vybavený karosárskymi panelmi z kevlaru a uhlíkových vlákien, ktorých dizajn pripomínal predok a zadok produkčného Peugeotu 405. Na prvý pohľad viditeľným rozdielom bola absencia zadných dverí, pretože sa model 405 vyrábal iba ako sedan a kombi.

Typové označenie nového rallye vozidla odkazovalo na použitý motor, rovnako ako to bolo pri 205 T16. Uprostred vozidla bol uložený radový štvorvalec XU9T so šestnástimi ventilmi, ktoré bolo preplňované turbodúchadlom Garrett. Homologačné obmedzenia skupiny B boli preč a tak bol navýšený zdvihový objem, aby ľahko presahoval 1,9 litra. V závislosti na vhodnom nastavení pre závod sa najvyšší výkon motora pohyboval v rozmedzí od 360 do 400 koní. Hnacia sila fungovala cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku a pohon všetkých kolies Ferguson. Použitý systém pohonu bol vybavený nastaviteľným centrálnym diferenciálom, ktorý dovoľoval nastavenie pomeru rozloženia krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá. Tá bola zavesená na nezávislých rovnobežníkových nápravách s dvojitými tlmičmi a pružinami vo všetkých štyroch rohoch.

Nový súťažný Peugeot pomenovaný 405 T16 Grand Raid debutoval účasťou v pretekoch Rally Paríž – Dakar 1988, kde sa postavil vedľa už vyskúšaného a dôveryhodného známeho modelu Peugeotu 205 T16. Rallye vozidlo s prázdnymi nádržami vážilo len 880 kilogramov, ale následne bolo natankované 435 litrami paliva a výsledná hmotnosť dosiahla približne 1 300 kilogramov.Francúzsky tím pozostával teda z dvoch áut 205 a dvoch 405, pričom vidina víťazstva nového vozidla bola pre Peugeot komerčne dôležitá, pretože v tom čase bol model 405 na trhu nový. Konzervatívna stratégia Peugeotu sa vyplatila, pretože sa pri náročných pretekoch objavil rad komplikácií. Vozidlo Ariho Vatanena, ktoré sa po trinástich etapách dostalo do vedenia, bolo totiž cez noc ukradnuté od hotela v Bamaku, hlavnom meste západoafrického štátu Mali.

Auto sa neskôr našlo, ale na pokračovanie v súťaži bolo už príliš neskoro. Usporiadatelia vozidlo diskvalifikovali, pretože sa nedostavil na štart nasledujúcej etapy v stanovenom čase. Druhý exemplár 405 T16, za ktorého volantom sedel Henri Pescarolo, sklamal a umiestnil sa na osemnástom mieste. Celkové víťazstvo v ročníku však napokon pripadlo Peugeotu, za čo sa zaslúžil Juha Kankkunen za volantom 205 T16.V rokoch 1989 a 1990 sa Peugeot ešte vrátil na Rallye Dakar a šéf továrenského tímu Jean Todt veril v úspech nového vozidla. V oboch ročníkoch zvíťazil Ari Vatanen a Peugeot sa so štyrmi víťazstvami v rade zapísal do histórie. To sa však ukázalo ako koniec jednej dlhej éry, pretože sa Peugeot následne presunul do okruhových vytrvalostných pretekov 24 Hours of Le Mans s prototypom 905 a účasť v dlhom závode rally prevzala sesterská spoločnosť Citroën v roku 1991 s vozidlom ZX Grand Raid, s ktorým do roku 1996 stihol vyhrať hneď štyrikrát.

Peugeot spolu s Grand Raid vyvinul aj trochu odlišný variant 405 T16, ktorý bol určený pre závod do vrchu Pikes Peak. Vozidlo bolo nižšie a bolo vybavené obrovskými krídlami a systémom zatáčania všetkých kolies. Ari Vatanen v roku 1988 získal presvedčivé víťazstvo a vylepšil rekordný čas, ktorý zajazdil Walter Röhrl s Audi o rok skôr. Fínske hrdinské úsilie bolo zachytené vo veľkolepom krátkom filme Climb Dance. Zvlášť zábery z interiéru vozidla jasne ukazujú, akí odvážni boli pretekári v minulých desaťročiach. V roku 1989 sa Peugeot 405 T16 vrátil na Pikes Peak, kde s ním Robby Unser druhýkrát zvíťazil, ale Vatanenov rekord nebol porazený až do roku 1994.

 

Redakcia ÚAMK

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *