Po predložení návrhu Európskej komisie, ktorého cieľom bolo zabezpečiť predaj nových áut s nulovými lokálnymi emisiami CO2 v rámci EÚ, sme v úplnom finále. Návrh, na ktorom sa dohodli EP a Európska rada (ER), bol totiž schválený EP a čaká sa už len na schválenie ER, čo mala byť formalita.
Mala, ale nie je…
Časť vládnych predstaviteľov Nemecka sa nečakane postavila proti už dohodnutej legislatíve a aktuálne bola ohlásená dohoda medzi zainteresovanými stranami, ktorá by po legislatívnej implementácii znamenala výnimku pre spaľovacie vozidlá poháňané kontroverznými e-palivami.
Tento druh palív, ktoré sa nazývajú aj syntetické, je pritom viac ako kontroverzný. A to kvôli neefektivite (nielen) výroby, cene či podstatne nižším environmentálnym prínosom v porovnaní s batériovými elektromobilmi. Navyše sa pritom vo všeobecnosti prehliada fakt, že tieto palivá sa spaľujú tak ako tie bežné, takže uvoľňujú do ovzdušia škodliviny, ktoré pri vysokej koncentrácii (napr. v mestách) spôsobujú rôzne závažné ochorenia.
Ako informovala agentúra Reuters šéf pre klimatickú politiku EÚ Frans Timmermans uviedol: „S Nemeckom sme dosiahli dohodu o budúcom používaní e-palív v automobiloch“.
Vyzerá to teda tak, že nové automobily so spaľovacími motormi bude možné v rámci EÚ registrovať aj po roku 2035, ak budú jazdiť na palivá, ktoré sú výlučne klinmaticky neutrálne z hľadiska CO2. Pravidlá, ktoré s týmto súvisia však spoznáme len v budúcom roku.
Ako je zrejmé ešte ani samotní predstavitelia Európskej únie nemajú celkom jasno v tom, ako dosiahnuť klimatické ciele. Veríme však, že dopad na bežných občanov, spotrebiteľov, motoristov bude len pozitívny…
Váš Ústredný automotoklub Slovenská republika
JUDr. Eva Žitná
Redakcia ÚAMK