Postupne sa stáva akýmsi módnym trendom, alebo už pomaly aj zvykom, že si automobilky menia svoje logo. Väčšinou ale ide o automobilky, ktorých logo má dlhú tradíciu. Toto neobišlo ani auomobilku Ford. Pridali sa k dlhému radu automobiliek, ktoré mali pocit, že ich staré logo sa nehodí pre moderný digitálny vek. Tak mu zamával a prišiel s novým, ktoré ale asi niektorí budú mať problém ako nové vôbec identifikovať.
Veľa ľudí hovorí Fordu „Modrý ovál”, pretože jeho logo je presne také. Je (trochu paradoxne) v princípe rovnaké od chvíle, keď automobilka skončila s výrobou pre ňu definujúceho Modelu T, aj keď do tej doby používala ako ovál, tak modrú farbu, ako aj nápis Ford štylizovaný dodnes známym spôsobom. Až v roku 1927 ale všetko spojila do jedného a odvtedy rovnaký motív len ľahko cizelovala.
Posledná väčšia zmena prišla v roku 2003 s menšou aktualizáciou v roku 2017, v princípe ale na autách Fordu vidíme jedno a to isté od roku 1976. Tento rok ale prišla – poprípade budúci rok príde – väčšia zmena, ktorá vizuálne stvárnenie americkej značky prispôsobí digitálnej dobe. Teda automobilka to tak nehovorí, tá nehovorí nič, na inovovanom Forde F-150 na rok 2024, ku ktorému sa ešte dostaneme, sa nové logo už objavilo. A nie je zase tak ťažké ho ako nové rozpoznať, hoci menej znalí s tým asi budú mať problém.
Aj keď oficiálne oznámenie chýba, kolegom z Car and Driver sa podarilo overiť, že logo je skutočne nové a na všetkých autách značky sa začne objavovať s rokom 2024. Ford šiel naskrz klasickou cestou – zväčšiť, zjednodušiť, „zneplastičniť”, „znefarebniť” a zbaviť časti akejsi ozdobnosti. Ospravedlňujeme sa toľko novotvarov, ale ony sú celkom výrečné, pretože Američania na to šli v podstate rovnako ako predtým VW, Opel alebo Audi.
Teraz teda Ford v ovále trochu prifúkol veľkosť inak asi rovnako štylizovaného nápisu svojho mena, pridal tmavšiu modrú farbu, chrómovaný nápis aj ohraničenie nahradil bielym, stmavil odtieň modrej farby a navrch spomínané orámovanie odľahčil. Logo je tiež menej vypuklé, ako je dobre vidieť na niektorých oficiálnych záberoch nižšie. Simsalabim, revolúcia neprebehla, inovácie sú ale pri troche snahy dobre viditeľné.
Prečo všetky automobilky kráča v podstate rovnakým smerom, nevieme, asi im to príde módne či moderné. V niektorých prípadoch to pôsobí lepšie, v iných horšie, v prípade Fordu sme asi na strane prvého vnímania. Jeho logo je celkom archaické (aj teraz), čo je na jednu stranu pochopiteľné (tradícia), na tú druhú to ale dáva väčší priestor na modernizáciu, aby výsledok stále nepôsobil dramaticky odlišne.
Redakcia ÚAMK