Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 948 799 710
info@uamk.sk
Slovensko

Motoristi motoristom

Motoristi motoristom

Motoristi motoristom

Slider

Diaľnice na Slovensku v roku 2021

uamk-dialnica

Rok 2021 sa na Slovensku podľa informácií Národnej diaľničnej spoločnosti bude niesť v znamení dokončovania rozostavaných úsekov a dôležitých opráv.   Jedná sa najmä o dokončenie diaľnice D1 v úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala s kontroverzným a problematickým tunelom Višňové, ktorá by mala vytvoriť nevyhnutné prepojenie Žiliny a Martina.  Dĺžka tohto úseku je 11, 32 km a rok otvorenia má byť 2023. V pláne je aj výstavba privádzača Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto na diaľnici D3. Vo Svrčinovci chce NDS postaviť zelený most. V pláne výstavby sú aj úsek R3 Tvrdošín – Nižná nad Oravou, ako aj II. úsek rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, ako aj úsek Kriváň – Mýtna, Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce.

NDS plánuje v roku 2021 opravu 40 km vozoviek, zlepšiť stav siedmich mostov, zrealizovať 900 kilometrov vodorovného značenia, vymeniť zvodidlá na mostoch úseku D1 Ivachnová – Važec, investovať do bezpečnostných opatrení v tuneloch Sitina, Branisko, Horelica, Bôrik a Šibenik a rekonštruovať verejné osvetlenie v križovatke D1 Liptovský Mikuláš. Okrem toho mieni NDS modernizovať aj informačný a riadiaci systém diaľnic na D1 a D2.

Podľa slov ministra dopravy Andreja Doležala z prostriedkov, ktoré sú k dispozícii sa bude pokračovať vo výstavbe existujúcich úsekov a minister sa bude snažiť presadiť, aby sa do projektovej prípravy dostalo čo najviac pripravených úsekov.

Dúfame, že plány prejdú aj do reálnej podoby. Pretože výstavba diaľníc je na Slovensku akoby zakliata. Najväčším problémom pri výstavbe je jej riadenie. Národná diaľničná spoločnosť a Slovenská správa ciest nemajú zavedený projektový manažment na riadenie stavieb. Výsledkom tohto stavu sú problémy, ktoré sprevádzajú takmer každú stavbu novej cestnej infraštruktúry.  Ďalším problémom je verejné obstarávanie, ktoré je v súčasnosti kapitola sama o sebe…

Motoristom len zostáva veriť, že sa, aj napriek vážnej celospoločenskej zlej ekonomickej situácii, ľady pohnú a naplánované diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku nebudú len zbožným prianím, ale skutočnou realitou..

Diaľničné známky

znamkaDiaľničná známka je časový poplatok za užívanie vymedzených úsekov ciest.
Podľa zákona č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke podliehajú úhrade motorové vozidlá alebo jazdné súpravy do 3,5 tony, motorové vozidlá kategórie M1 a jazdné súpravy, tvorené motorovým vozidlom kategórie M1 a N1. Od úhrady diaľničnej známky sú oslobodené vozidlá, ich rozsah upravuje spomínaný zákon v § 7.

Bežný motorista, ktorý chce užívať vymedzené spoplatnené úseky ciest si musí kúpiť diaľničnú známku. Diaľničnú známku možno kúpiť na benzínových pumpách, poštách, vybraných autoservisoch, hraničných priechodoch alebo aj online. Predajné miesta diaľničnej známky sú označené logom s nápisom eznamka, na webovej stránke eznamka.sk nájde motorista oficiálny zoznam všetkých predajných miest. Na Slovensku v súčasnosti platia elektronické diaľničné známky s ročnou, 365-dňovou, 30-dňovou a 10-dňovou časovou platnosťou. Diaľničná známka s ročnou platnosťou je platná od 1. januára príslušného kalendárneho roka (alebo dňa úhrady v tom kalendárnom roku) do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roka a pre automobil do 3,5 tony stojí 50 €. Diaľničná známka s 365-dňovou platnosťou je platná 365 dní a stojí rovnako, ako ročná známka. 30-dňová známka platí 30 dní vrátane dňa zakúpenia. 30-dňovú známku kúpite za 14 € a 10-dňovú, s platnosťou 10 dní vrátane dňa zakúpenia, za 10 €. Rovnaký cenník platí aj pre prípojné vozidlo.

Bez úhrady diaľničnej známky sa neoplatí jazdiť, keďže pokuta za jazdu bez známky od 100 do 500 €.

Diaľničnú známku si môžete zakúpiť aj cez aplikáciu iOS (Apple) alebo pre Android (Google play).

Motoristi, jazdite po spoplatnených úsekoch len s uhradenou diaľničnou známkou.
Váš Ústredný automotoklub Slovenská republika

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Prosím prihláste sa ak chcete pridávať komentáre.

Ad