Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Ceny unikátnych rallye áut legendárnej skupiny B.

Ceny unikátnych rallye áut

Na prestížnych aukciách a dražbách sa hocikedy „vynorí“ z hlbín temnôt nejaký ten utajený špeciál z veľmi hodnotnej a cenenej rallye Skupiny B – znalci by vám v krčme pri pive hneď z rukáva vysypali názvy ako Audi Quattro, Lancia Delta S4 a Pegeot 205 T16, Ford RS200 a treba ešte MG Metro 6R4, keď vezmeme do úvahy zoznam tých asi naozaj najvýraznejších.

Časovo sa pohybujeme v osemdesiatych rokoch, najmä v ich prvej polovici, než potom bola súťaž za dramatických a smutných okolností úplne zrušená. Autá postupne dosahovali, hlavne vďaka preplňovaniu ohromných výkonov, a síce mnohokrát až 500–600 koní, Vďaka pohonu všetkých kolies však pre nich nebol problém zrýchliť z nuly na sto za 2,5 sekundy – na akomkoľvek povrchu (!) . Hovorí sa, že napríklad Audi Quattro a Lancia S4 to vedeli ešte o kúsok rýchlejšie. Bola to desivá éra, ale zároveň aj neskutočne krásna a dravá. Dokazovala hlavne to, čo všetko je v motošporte možné bez akýchkoľvek obmedzení.

Skupina B bola vôbec najrýchlejšou kategóriou rallye vôbec, zároveň išlo o jednu z najnebezpečnejších epoch motoršportu. Tieto oheň pľujúce monštrá sa dražili na veľkej aukcii francúzskeho aukčného domu Artcurial v Paríži začiatkom a je jasné, že práve tieto stroje boli zlatým klincom celej akcie. Ktoré by ste si vybrali vy?

1. Lancia 037

Keď to budeme brať chronologicky od najstaršieho vozidla, nemožno začať inak ako bájnou Lanciou a jej modelom 037, ktorá mala z tohto výberu ako jediná pohon zadných kolies – dodnes sa tradujú povesti o tom, ako sa jej podarilo poraziť mocné Audi Quattro , ktoré vtedy bolo ešte len na vzostupe, a takmer mu ukradnla konštruktérsky titul v roku 1983. Ide navyše o neskoršiu verziu Evo 2, jej cena bola 548 320 eur.
S 037 si zajazdil aj legendárny Walter Röhrl, ale skvelé spomienky na ňu má tiež fínsky rallye jazdec Markku Alén: „Neviem, či to bolo najlepšie auto, ktoré som kedy riadil, ale bolo moje najobľúbenejšie. Tiež bolo jediné, v ktorom som sa nikdy neprevrátil… Veľmi sa mi páčila, avšak pohon len dvoch kolies nás na nespevnenom povrchu značne znevýhodňoval. Avšak na asfalte bola naozaj neporaziteľná – vyhral som s ňou korzickú rely v rokoch 1983 a 1984, som na to pyšný.“

2. Peugeot 205 Turbo 16

Tento model Peugeota – 205 Turbo 16 sa po svojom príchode stalo jedným veľmi mála áut, ktoré sa vo svojej dobe dominantnému Audi dokázali vyrovnať. Svoje schopnosti Peugeot ukázal už hneď v prvých pretekoch.

Je len veľmi málo áut, ktoré dokázali stačiť dravému Audi, ale 205 Turbo 16 bolo jedným z nich . Toto konkrétne auto vyhralo korzickú rely v roku 1986, za volantom vtedy sedel Bruno Saby. Ďalší jazdec, Tïmo Salonen si s ním potom zapretekal vo Švédsku. Jeho cena bola 977 440 eur.

Za zrodom týchto strojov stála dnes už legenda motoršportu Jean Todt. Vozidlo bolo predstavené koncom roka 1983, a hneď v prvých pretekoch v roku 1984 nečakane vyhral. Niet divu – 205 T16 vážili okolo 950 kg a poháňal ich uprostred uložený štvorvalec preplňovaný obrovským turbom. Výkon dosahoval až 350 konských síl. Na tie časy to bol obrovský výkon a ešte väčšia radosť.

3. MG Metro 6R4

Vozidlo Metro 6R4 možno poznať nebudete, ale verte nám, že tento šialenec bol zrelý na psychiatriu práve tak, ako jeho súkmeňovci. MG Metro bola v Británii síce nákupná taška obľúbená hlavne medzi mladými mamičkami a seniormi, avšak závodná verzia bola úplne iná káva. S dĺžkou tri a pol metra a hmotnosťou len 980 kg išlo vďaka 410-koňovému atmosférickému V6 o skutočnú vreckovú raketu . Motor bol uložený uprostred, poháňané boli všetky štyri kolesá.
Tento konkrétny kus vyhral francúzsky šampionát rallye v roku 1986 s Didierom Auriolom, za volantom, jeho cena v aukcii bola 244 360 eur. Jeho šialenosť podčiarkuje aj fakt, že vozidlo bolo prestavané z pravostranného na ľavostranné riadenie, avšak všetky budíky a ukazovatele boli ponechané na pravej strane.

 

Redakcia ÚAMK

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *