Tlaky na ochranu životného prostredia a ochranu prírody v záujme trvalo udržateľného rastu sa čoraz viac prejavujú aj v preferenciách zákazníkov pri kúpe automobilu. Elektromobilita je fenoménom, ktorý oslovuje hlavne mladšie ročníky zákazníkov, ktoré sú menej konzervatívne a viac prístupné k zmenám.
Časy, keď sa pohonné jednotky rozdeľovali len na benzínové a dieselové sú už za nami. Trendom ostatných rokov je prechod na alternatívne pohony. Pred samotnou voľbou je dobré vedieť rozdiely medzi jednotlivými automobilmi z hľadiska zdroja pohonu.
Do kategórie hybridov zaraďujeme automobily, ktoré majú hlavný zdroj pohonu benzínový alebo dieselový motor a doplnkový alternatívny zdroj pohonu. Myšlienka doplnkového pohonu nie je až taká nová, ako by sa mohlo zdať, pretože do tejto kategórie sa dá zaradiť aj automobil, ktorý alternatívne využíva LPG ( skvapalnený ropný plyn) či CNG ( stlačený zemný plyn ).
My sa však chceme venovať skôr doplnkovým zdrojom energie na báze elektrickej energie.
Hybridné pohony všeobecne rozlišujeme podľa stupňa elektrifikácie na tri hlavné kategórie: full-hybridy, plug–in hybridy a mild-hybridy.
Full-hybrid
je automobil, ktorý využíva minimálne dva zdroje pohonu. Ako hlavný zdroj pohonu slúži benzínový či dieselový agregát, ktorý je doplnený trakčným elektromotorom napájaným energiou z trakčného akumulátora. Doplnkový elektrický pohon je aktívny najmä pri krátkych vzdialenostiach a pri rozjazde. Počas jazdy je doplnkom, ktorý pomáha primárnemu zdroju pohonu znižovať spotrebu paliva, teda aj emisií. Klasický full hybrid dokáže jazdiť aj v čisto elektrickom režime a nenabíja sa samostatným káblom z externého zdroja. Energia je generovaná funkciou rekuperácie, teda akumulátory sa nabíjajú vtedy, keď auto brzdí alebo spomaľuje. V podstate zjednodušene môžeme konštatovať, že hybrid stačí len tankovať.
Plug-in hybrid
sa od full hybridu odlišuje hlavne tým, že akumulátory môžeme dobíjať aj elektrickým káblom z externého zdroja. Majú trakčný akumulátor s vyššou kapacitou ako klasické full-hybridy. V čisto elektrickom režime majú plug in hybridy dojazd približne na úrovni 30 – 60 km (záleží aj od kapacity trakčných batérií). Ich nevýhodou môže byť dlhšia doba nabíjania, keďže väčšina modelov na trhu nepodporuje rýchlo-nabíjanie.
Mild-hybrid
pri prevádzke automobilu využíva výlučne primárny pohon, teda spaľovací motor. Elektrickú energiu využíva len minimálne, len pri akcelerácii a rozbiehaní, t. j. je elektrická energia je nápomocná spaľovaciemu motoru pri najnáročnejších činnostiach. Mild – hybrid nedokáže jazdiť čisto na elektrickú energiu, spaľovaciemu motoru totiž pomáha len prostredníctvom štartér-generátora spojeného s trakčným spaľovacím motorom remeňovým prevodom. Malý trakčný akumulátor si nabíja, rovnako ako full-hybrid, výlučne rekuperáciou pri brzdení, či „plachtení“.
Čistý elektromobil
jazdí výlučne s elektrickým pohonom. Najvýznamnejším atribútom tohto druhu pohonu je minimalizovanie lokálnych emisií, keďže elektromobil neprodukuje počas jazdy žiadne emisie. Čisté elektromobily majú akumulátory s veľkou kapacitou a teda ich nabíjanie je časovo zdĺhavé. Problémom čistých elektromobilov je aj nedostatok nabíjacích miest, infraštruktúra a rozmiestnenie nabíjacích staníc sú na Slovensku zatiaľ v plienkach. Nemožno nespomenúť aj fakt, že nákup čistého elektromobilu nie je práve najlacnejšou záležitosťou. Hoci by sa mohlo zdať, že používanie elektromobilov je priaznivé k ekológii a životnému prostrediu, nemusí to vždy aj tak byť. Faktom totiž zostáva, že výroba akumulátorov a ich degradácia je environmentálnou záťažou. K celkovej uhlíkovej stope elektrického auta treba pripočítať aj emisie vznikajúce pri výrobe elektrickej energie potrebnej na jeho pohon, čím viac „zelenej“ energie používa, tým je jeho prevádzka ekologickejšia.
Veríme, že náš krátky prehľad Vám pomôže pri výbere. Podeľte sa s nami o Vaše skúsenosti.
Váš Ústredný automotoklub Slovenská republika