Už len pár hodín nás delí od očakávanej svetoznámej rallye, ktorá sa započítava seriálu majstrovstiev sveta, ktorá sa odštartuje vo Švédsku. No pozrime sa trošku do jej histórie.
Švédska rally, ktorá je jedinou rýdzo zimnou súťažou svetového šampionátu, začala písať svoju históriu v roku 1950. Víťaz prvého ročníka Per Fredrik Cederbaum, ktorý štartoval na vozidle BMW, by sa bezpochyby čudoval, kam rally po tých viac ako päťdesiatich ročníkoch dospela. V tom čase rally štartovala v niekoľkých švédskych mestách a pripomínala tak slávne Rally Monte Carlo. Zmyslom súťaže, ktorá sa celá odohrávala na verejných cestách, bolo dodržiavať predpísaný ideálny čas po celú trať až do cieľa. V roku 1951 sa rally pozostávala z dvoch špeciálnych testov – obdobou dnešných rýchlostných skúšok. Prvým z nich bol test akcelerácie a brzdenia v cieli v meste Kiruna, druhým testom boli preteky na čas do vrchu pri Solleftea. Ako zimná súťaž sa však Švédska rally prvýkrát konala až v roku 1965 a status zimnej rally si udržuje až do súčasnosti. V roku 1967 sa centrom rally stalo mesto Karlstad. Nezvyčajne teplé počasie sprevádzajúce Švédsku rally v posledných rokoch však spôsobuje, že trate rýchlostných skúšok sa presúvajú severnejšie od Karlstadu. Dvakrát v histórii súťaže sa stalo, že rally musela byť zrušená. Prvýkrát sa tak stalo v roku 1974 kvôli ropnej kríze, druhýkrát v roku 1990 kvôli extrémne teplému počasiu.
Švédska rally je špecifická svojou galériou víťazov, v ktorej figurujú iba mená škandinávskych jazdcov. Historickým tabuľkám dominuje Stig Blomqvist so siedmimi víťazstvami nasledovaný Björnom Waldegardom s piatimi vavrínmi. Na ďalších miestach sú Marcus Grönholm a Tommi Mäkinen s troma víťazstvami.
Najúspešnejšou značkou v histórii Švédskej rally je Saab s desiatimi víťazstvami. Nasledujú Porsche a Peugeot so šiestimi prvenstvomi, pričom Peugeot má tento rok veľkú šancu si svoju bilanciu vylepšiť. Program a harmonogram Švédskej rely: všetky etapy (rýchlostné skúšky) Trať tohtoročnej rely Švédska je opäť rozdelená na 18 rýchlostných skúšok s celkovou dĺžkou necelých 300,10 kilometrov. Len pre porovnanie – rally Monte Carlo merala 324,4 km.
Štartová listina: jazdci, posádky, pretekári?
Na Entry liste pretekov sa v elitnej kategórii Rally1 nachádza niekoľko známych posádok, vrátane severanov Kalle Rovanperäho a Esapekku Lappiho. Nechýba ani Ott Tänak, Thierry Neuville, Elfyn Evans, Japonec Takamoto Katsuta, Adrien Formaux či Grégoire Munster. V Rally3 budú jazdiť aj českí pretekári Jan Černý a Filip Kohn.
Redakcia ÚAMK