Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Auto, ktoré sa riadi očami. BMW Active Lane Change Assistant

BMW Active Lane Change Assistant

Kedysi sme o tom len snívali, dnes sa to vďaka technologickému progresu stáva realitou. Auto, ktoré sa riadi očami. Automobilka BMW si na medzinárodnú novinársku prezentáciu i5 a i7 M70, pripravila perličku. Bola ňou jej názorná ukážka toho, ako funguje jej najpokročilejší asistent pre poloautonómnu jazdu, s ktorým nie je nutné pri jazde po diaľnici držať volant, a to ani pri zmene jazdného pruhu. Pravda, očami sa dá zmeniť iba jazdný pruh na diaľnici, navyše nie ľubovoľne, a plošne to funguje len v Nemecku. Funkcia to je pôsobivá a pre zvyšok Európy je dôležitejšie to, čo sa s ňou spája – vynikajúce fungovanie aktívneho vedenia v jazdnom pruhu.

BMW Active Lane Change Assistant

Automobilka mu hovorí „Aktívny asistent zmeny jazdného pruhu s potvrdením očami“ a principiálne sa jedná o rovnaký jazdný asistent, ako ponúkne rad iných áut. Vozidlo samo ide stredom jazdného pruhu podľa čiar na ceste, príp. autá pred sebou. Rozdiel je tu ten, že zatiaľ čo pri ostatných autách je potrebné držať volant, aby systém neprerušovane fungoval, v špeciálnej i5 na portugalskej diaľnici nie. Stačí sa pozerať pred seba, sledovať prevádzku, a ruky môžete mať v kolenách. Pokiaľ i5 dôjde pomalšie auto, sama sa „pozrie“ do ľavého pruhu a ponúkne prejdenie. Vodič-človek ho následne musí aktivovať tak, že sa pozrie do zrkadla.

BMW Active Lane Change Assistant

Pri praktickej skúške stačí len otočiť hlavu smerom do zrkadla otočili hlavu, avšak podľa automobilky sa tam stačí pozrieť očami. Vozidlo sleduje tvár vodiča vrátane očí pomocou infrakamier v prístrojovom štíte a podľa toho zisťuje, kam sa vodič pozerá, alebo či nie je nadmieru unavený.
Pokiaľ sa nezmenila situácia v ľavom pruhu, vozidlo následne sám do pruhu prejde. Nie však pomaly, opatrne, až váhavo, ako rad systémov iných značiek – urobí to svižne, skoro ako by to robil sám vodič-človek, klasicky – manuálne. Práve v tom vidím najväčší pokrok – v istote, s akou poloautonómne riadenie v novej i5 funguje. Navyše nie je poznať len v tomto špeciálnom kúsku, aj bežné, produkčné vozidlá, ktorými pri prezentácii jazdíme bez dohľadu vývojárov na sedadle spolujazdca, vykazujú zásadne vyššiu mieru istoty vo vedení stredom jazdného pruhu aj v zmene pruhu, aktivovanej „postare“ zapnutím smerovky na tú stranu.

BMW Active Lane Change Assistant

A prečo hovoríme o „špeciálnych“ vozidlách?

V rámci Európy je táto funkcia poloautonómnej jazdy bez držania volantu dostupná, legislatívou povolená – plošne na verejných cestách mimo kontrolovaných podmienok zatiaľ ešte len v Nemecku. BMW získalo špeciálne povolenie pre niekoľko kusov i5, ktoré pod dohľadom človeka z automobilky túto funkciu predvedú novinárom.
To mimochodom znamená, že aj keď sme išli po verejnej ceste za bežnej premávky, stále sa zdráham túto skúšku označiť za prebehnutú mimo kontrolovaných podmienok.

BMW Active Lane Change Assistant

Redakcia ÚAMK

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *