Všetci, ktorí sa chystáte cestovať týmto smerom, pripravte sa na možné zdržanie.
Brennerská diaľnica čaká rozsiahla rekonštrukcia: Dopravné obmedzenia potrvajú až roky.
Rakúska Brennerská diaľnica (A13), jedna z hlavných severojužných dopravných tepien Európy, sa v nasledujúcich rokoch zmení na veľké stavenisko. Vodiči cestujúci smerom do Talianska by mali počítať s dlhými kolónami a rozsiahlymi obmedzeniami, upozorňuje rakúsky verejnoprávny portál ORF.
Dôležitý most na konci životnosti
Rekonštrukcia sa začína obnovou mosta Luegbrücke, ktorý dosiahol hranicu svojej životnosti. Práce na takmer dvojkilometrovej konštrukcii spôsobia výrazné dopravné obmedzenia – doprava bude po väčšinu času vedená iba jedným pruhom. Aj keď sa podarilo vyrokovať dočasné riešenia s dvoma pruhmi počas 180 najkritickejších dní v roku, výrazné zdržania sa takmer určite nevyhnú.
– Ďalšie kľúčové stavby v poradí
Most Luegbrücke však predstavuje len začiatok série rekonštrukčných prác:
– Máj 2025: Začína obnova mosta Sillbrücke II pri Innsbrucku (dĺžka 180 m, výška 80 m). Práce potrvajú tri roky, no dobrá správa je, že v tomto úseku ostanú zachované štyri jazdné pruhy.
– September 2025: Nasleduje generálna oprava mosta Mietzener Brücke pri obci Matrei v Tirolsku. V horskom teréne sa počíta s rekonštrukciou na tri roky.
– Rok 2026: Začne sa aj obnova tunela Sonnenburgerhof, ktorá potrvá približne jeden a pol roka.
– Rok 2029 – 2032: Čaká nás prestavba Gschnitzal Brücke pri Steinachu (674 m dlhý, 80 m vysoký most).
Najnáročnejšia fáza po roku 2040
– Po roku 2040 príde na rad najväčšia výzva – kompletná výmena ikonického mosta Europabrücke, ktorý je so svojimi 190 metrami najvyšším v Rakúsku. Jeho životnosť sa blíži ku koncu a nový most by mal vzniknúť v priebehu minimálne štyroch rokov.
Rozsiahle stavebné práce zasiahnu nielen diaľnicu, ale aj okolité obce. Aby sa predišlo preťaženiu miestnych ciest, v oblasti bude nasadená špeciálna policajná jednotka so 22 príslušníkmi.
Pripravte sa na zmeny
Očakáva sa zvýšené dopravné zaťaženie celého regiónu až do roku 2045. Ak plánujete cestu cez Brennerskú diaľnicu, je dobré sledovať aktuálne informácie o premávke a zvážiť alternatívne trasy.
Búranie starého mosta už od mája.
Od mája bude most v smere na Innsbruck zbúraný a do leta 2027 prestavaný, vysvetľuje projektový manažér Andreas Färber zo spoločnosti ASFINAG. Nasledovať bude most smerom na Brenner, ktorý by mal byť dokončený na jeseň 2028. V prvej fáze bude všetka doprava presmerovaná celkovo do štyroch jazdných pruhov cez most na jazdnej ceste smerujúcej na Brenner. Most bol na tento účel vopred špeciálne spevnený.
Doprava a soľ zanechali škody
Od roku 2020 sa vie, že most treba prestavať. Výstuž je čiastočne skorodovaná a časti mostov, ako sú ložiská a kríženia, vykazujú svoj vek a už sa nedajú v malom rozsahu renovovať, vysvetľuje Färber. Hlavnými dôvodmi sú doprava a vonkajšie vplyvy, ako napríklad posyp soli.
