Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Studený štart pri hybridoch

uamk

Akýkoľvek prvý štart motora je studený štart. Platí to v prípade konvenčných motorov, ako aj pri hybridoch. Systémy, ktoré sú používané pri výrobe súčasných automobilov sú zložité. Funkciu jednotlivých komponentov ovplyvňuje mnoho faktorov. Jedným z týchto faktorov je aj teplota prevádzkových kvapalín, teda termomanažment hnacieho mechanizmu automobilu. Termonamažment je v réžii riadiacich jednotiek, ktoré spolupracujú s množstvom senzorov a snímačov, monitorujúcich mnoho iných komponentov.

Zaujímalo nás, ako majú termomanažment zvládnuté jednotlivé automobilky pri svojich hybridných modeloch.

VWGroup/Škoda.

Zdroj: https://www.skoda-auto.sk/o-nas/e-mobilita

Špeciálny predohrev motora nie je pri automobiloch tejto značky potrebný. Technologické a technické úpravy, ktoré sú realizované na samotnej mechanike spaľovacích motorov a ich trecích plôch  zohľadňujú prevádzku motora bezprostredne po studenom štarte.

KIA

Zdroj: www.kia-sk.sk

Automobily značky KIA majú predohrev a riadiace jednotky sú nastavené tak, aby sa otáčky za studena dostali len na hodnotu do 3000. Predohrev je na všetkých HEV/PHEV vozidlách a jeho úlohou je udržiavanie teploty motora medzi 30 – 115 °C, resp. pri dosiahnutí teplôt pod a nad tieto hodnoty sa spustí samotný spaľovací motor, bez ohľadu na potreby vodiča.

BMW

Zdroj: www.bmw.sk

Termomanažment pri automobiloch tejto značky je riešený kombináciu výmenníkov tepla, termo-manažment modulov, elektrických čerpadiel, príslušných softvérových riešení. Výrobca sa však spolieha aj na novú generáciu mazív, ktoré výrazne znižujú namáhanie a mieru opotrebenia mechanických častí motora a prevodovky.

SEAT

Zdroj: https://www.seat.sk/tarraco/tarraco

Spaľovací motor hybridných verzií tejto automobilky sa predhreje z chladiaceho okruhu trakčnej batérie. Vyjadrenie automobilky tento spôsob ozrejmuje: „Samotný benzínový motor (olej + chladiaca kvapalina) si odovzdávajú navzájom teplo z elektrického kúrenia a z chladenia batérií. V DSG prevodovke je priamo integrovaný elektromotor, kde produkovaním tepla zohrieva olej v prevodovke DSG na bezpečnú prevádzkovú teplotu.“

RENAULT

Zdroj: www.renault.sk

Aj v prípade automobiliek značky Renault je termomanažment riešený riadiacimi jednotkami, teda o ochranu motora pri studenom štarte sa stará elektronika. Riadiaca jednotka kontroluje termomanažment nielen motora, ale aj  trakčného akumulátora, meniča napätia, klimatizácie a rôznych iných komponentov.

Priniesli sme vám pohľad niektorých výrobcov automobilových značiek  a ich riešenia otázky studeného štartu. Ako je zrejmé, aj plug-in hybridom je nutné dopriať čas na zohriatie na prevádzkovú teplotu a jazdiť s nimi opatrne.

Jazdite opatrne a bezpečne vo všetkých automobiloch!

Váš

Ústredný automotoklub Slovenská republika

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *