Oficiálna stránka Ústredného automotoklubu Slovenská republika

+421 911 848 450
info@uamk.sk
Slovensko

Vážna dopravná nehoda auta s vlakom.

Tak nad týmto sa Vám už rozum zastaví, čo spravil tento vodič.
Muž ignoroval červené svetlo aj spustenú závoru. Zboku do neho narazil rozbehnutý vlak.
Vodič v poľskom meste Świebodzin mal viac šťastia ako rozumu. Na železničnom priecestí nerešpektoval červenú signalizáciu a spustenú závoru jednoducho ignoroval.
Bez zaváhania cez ňu prešiel a vošiel priamo do cesty vlaku smerujúceho z Varšavy do Berlína. Je neuveriteľné, ako mohol takto nepozorne vletieť pod vlak.
Zodpovednosť za škody
Ako informovala železničná spoločnosť PKP Polskie Linie Kolejowe, nehoda sa našťastie obišla bez obetí.
Vodič však bude musieť uhradiť všetky vzniknuté škody, vrátane nákladov na náhradnú dopravu a straty spôsobenej prerušením prevádzky.
Dôvod jeho riskantného konania zostáva nejasný. „Vieme však, že tejto nehode sa dalo predísť. Stačilo dodržiavať pravidlá a používať zdravý rozum,“ uviedla železničná spoločnosť.
Zdroj: Polskie Linie Kolejowe S.A.

A my sme sa spýtali Dr.Juraja Smrečana, prezidenta ÚAMK SR na jeho názor, prečo vzniká tak veľké množstvo dopravných nehôd na železničných priecestiach?
„Toto je podľa môjho názoru vecou viacerých faktorov. Pre TV Markíza som to v minulosti zhrnul do týchto bodov“,  objasňuje  Dr.Juraj Smrečan, prezident ÚAMK
  1. Ignorovanie signalizácie
    Mnoho vodičov si myslí, že aj keď svieti červené svetlo a závory sa spúšťajú, stále majú dostatok času na prejazd. To je však obrovský omyl. Vlaky sa pohybujú vysokou rýchlosťou a majú dlhú brzdnú dráhu, takže ak vodič uviazne na trati alebo nesprávne odhadne situáciu, môže dôjsť k tragédii.

  2. Ponáhľanie sa a netrpezlivosť
    Niektorí vodiči vnímajú železničné priecestie ako nepríjemnú prekážku na ceste. Ak vidia, že vlak ešte nie je na dohľad, riskujú a snažia sa rýchlo prejsť, aj keď je signalizácia zapnutá. To môže mať fatálne následky, ak podcenia vzdialenosť či rýchlosť prichádzajúceho vlaku.

  3. Technické poruchy a ľudská chyba
    V niektorých prípadoch môže dôjsť k poruche signalizačného zariadenia alebo k nefunkčným závorám. Aj keď je to zriedkavé, vodiči by sa mali riadiť zásadou „radšej sa zastaviť a uistiť“, než bezhlavo vchádzať na priecestie. Okrem toho sa môžu stať aj chyby zo strany železničného personálu či vodičov, ktorí zle vyhodnotia situáciu.

  4. Zlá viditeľnosť a nepozornosť
    Počas dažďa, sneženia alebo v noci môže byť viditeľnosť značne obmedzená. Vodiči, ktorí nevenujú dostatočnú pozornosť značeniam alebo svetelným signalizáciám, si nemusia včas všimnúť blížiaci sa vlak. Navyše, ak je vodič unavený, rozptýlený alebo používa mobilný telefón, môže zareagovať príliš neskoro.

  5. Zaseknutie vozidla na koľajniciach
    Niektoré nehody nastanú, keď vozidlo uviazne priamo na železničných koľajniciach. Môže ísť o technickú poruchu auta, preplnenú križovatku alebo nesprávne odhadnutie situácie vodičom, ktorý neodhadne dostatok miesta na prejazd. Ak sa vozidlo ocitne na koľajniciach a vodič nevie odísť, vždy je potrebné okamžite vystúpiť a opustiť vozidlo.

Ako predchádzať nehodám na železničných priecestiach?

Vždy rešpektovať signalizáciu – ak bliká červené svetlo alebo sa spúšťajú závory, zastavte a počkajte. Nikdy nepreceňujte svoju rýchlosť ani vzdialenosť vlaku.

Byť ostražitý aj na nechránenej železničnej trati – niektoré priecestia nemajú signalizáciu ani závory, preto sa vždy presvedčte, či sa neblíži vlak.

Nepočítať s rýchlym zastavením vlaku – vlak má omnoho dlhšiu brzdnú dráhu než auto, a preto vodič vlaku často nemôže zrážke zabrániť ani pri maximálnej snahe.

V prípade zaseknutia opustiť vozidlo – ak sa vám vozidlo zastaví na priecestí, okamžite vystúpte a snažte sa odísť do bezpečnej vzdialenosti.

A  jeho zhrnutie na záver?

„Zrážky áut s vlakmi sú takmer vždy dôsledkom ľudskej chyby a nezodpovedného správania. Hoci sú železničné priecestia vybavené bezpečnostnými prvkami, ich rešpektovanie je kľúčové pre predchádzanie tragédiám. Vodiči by si mali uvedomiť, že riskovať na železničnom priecestí sa nikdy neoplatí – vlak je vždy silnejší.“ zakončil Dr.Juraj Smrečan, prezident ÚAMK

Páči sa Vám tento článok? Podporte nás jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
WhatsApp
Email

Prečítajte si ďalšie články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *